}
Spørg om sikkerhed:   

 Sikkerbil.dk - bag om stjernerne på dansk              

 Har du et spørgsmål om bilsikkerhed? Spørg  info@sikkerbil.dk                                   Tilbage til forsiden

Spørgsmål:

Er Danmark medlem af Euro NCAP?

  -spørger  Asger Lyhne.

 

Svar: Nej, det officielle Danmark er ikke repræsenteret i Euro NCAP. Jeg, og nu min efterfølger hos FDM, er dog i pressen både blev kaldt Danmarks repræsentant i Euro NCAP og dansk repræsentant, men det er der ikke dækning for. Den rigtige betegnelse for positionen er: "FDMs repræsentant i Euro NCAP samarbejdet".

På samme måde som Forbrugerrådet vil kunne have "Forbrugerrådets repræsentant i Euro NCAP samarbejdet".

FDM og Forbrugerrådet er de eneste organisationer, som har en form for medlemsskab, idet de begge befinder sig under hver sin paraplyorganisation, der er de egentlige Euro NCAP-medlemmer - og betaler for medlemsskabet. Forbrugerrådet er medlem af den internationale forbruger-organisation "ICRT" (International Consumer Research & Testing)se HER, mens FDM er medlem af bilklubbernes paraplyorganisation, FIA (Fédération International de l'Automobile)  se HER.

Euro NCAP kan så påvirkes via arbejdsgrupper i disse organisationer ligesom Euro NCAP bruger dem i de enkelte lande til at udbrede kendskabet til Euro NCAPs testresultater. 
Der findes lande, som kan siges at være medlem af Euro NCAP, nemlig dem, hvor medlemsskabet tegnes af offentlige myndigheder. F. eks. som det er tilfældet i England, Tyskland, Luxembourg, Holland og Sverige (se et andet spørgsmål om emnet her på siden.)

I Danmark ville Trafikstyrelsen være det naturlige Euro NCAP -medlem, og det er formentlig kun et spørgsmål om økonomi (ca. 1,5 mio kr. årligt), der holder den danske stat fra at deltage. Endelig har Trafikstyrelsen lavet deres egen stjernevurdering på basis af Euro NCAP, men tilpasset danske forhold. Det vil kunne give en konflikt . De fire nordiske eller tre skandinaviske lande kunne slå sig sammen om et medlemsskab. Det ville betyde en direkte indflydelse i Euro NCAP, idet et medlemsskab automatisk giver en bestyrelsespost. Som medlemmer optages kun forbrugerorganisationer og organisationer, der repræsenterer en regering.

Leif Nielsen


 

 

Hvem er medlem af Euro NCAP?

  -spørger  "Skallebølle".

Se Euro NCAPs medlemsliste på engelsk: http://www.euroncap.com/members.aspx

 

Pr. 1. januar 2011 tegnedes Euro NCAP af 12 selvstændige medlemmer:


Den tyske automobilklub, ADAC. Selvstændigt medlem.

Catalonien, Spanien


Transportministeriet, GB


Federation
Internationale

de l'Automobile
(herunder FDM m. fl.)


Hollands
transportministerium


International Consumer Research and Testing

(herunder Forbrugerrådet/TÆNK m. fl.)

 


Den tyske Bundesministerium

Britisk forsikringsselskab og crashtestekspert


Det svenske trafikministerium

Luxembourgs regering

Den italienske automobilclub ACI - selvstændigt medlem

 

Svar: Euro NCAP har i dag 12 fuldt betalende medlemmer: ADAC,  Bundesministerium für Verkehr (begge Tyskland), Department for Transport (GB), Det hollandske transport-ministerium,  Generalitat de Catalunya (Catalonien), Spanien.   FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) der repræsenterer de europæiske bilklubber, herunder FDM), Trafikverket (tidl.Vägverket), Sverige, det franske ministerium for økologi mm, Ministére des Transport, Luxembourg samt Thatcham (britisk forsikringsseskab). Senest tilkomne medlem er den italienske bilklub, Automobile Club d'Italia (ACI), som selvstændigt medlem på linie med ADAC i Tyskland. Det vil sige, at ACI får en selvstændig plads i bestyrelsen, men skal så til gengæld også selv betale det årlige kontingent i form af financiering af mindst en crashtest, over 1,5 mio kroner. De selvstændige medlemmer kan så selv vælge, hvilke biler, de vil bidrage med. ACI, stiftet i 1905, er med sine 1,1 millioner medlemmer den største automobilklub i det bilglade Italien, der med en bilpark på 36 millioner er det næststørste bilmarked i Europa.
 Paraplyorganisationen for forbrugerorganisationer, ICRT(International Consumer Research and Testing), separat, fuldgyldigt  medlem, men i skrivende stund uden pligt til at sponsorere en crashtest årligt. ICRT, og måske senere også FIA, der på et tidspunkt har ansøgt Euro NCAP om samme ordning, slipper med  et fast medlems-gebyr på cirka 190.000 kr. (25.000 euro). 
FIA's medlemmer, i Danmark FDM, betaler ikke selv for deltagelse, med mindre de også er selvstændige medlemmer som ADAC og italienske ACI. Det klarer FIA, eller rettere sagt: FIA's "pengetank", FIA Foundation, som overtog forpligtelsen i 2007.

Endelig er Europakommissionen observerende medlem af Euro NCAPs bestyrelse, hvor den bidrager med politisk support.

Leif Nielsen

www. sikkerbil.dk © 2010 • Mail: info@sikkerbil.dk