}
Spørg om sikkerhed:   

 Sikkerbil.dk - bag om stjernerne på dansk                                                                                redigeret 24. Sept. 2012

 Har du et spørgsmål om bilsikkerhed? Spørg  info@sikkerbil.dk                                   Tilbage til forsiden

 

 

Spørgsmål:

Bruges der dukker i fodgængertesten?


 -   jeg har læst i en avis, at der i Euro NCAPs fodgængertest påkøres dukker. Er det en dukkefamilie eller enkelt-"personer", spørger Kirsten Jacobsen, pt. London 


Foto: Honda

Bilfabrikkerne bruger i nogle tilfælde, som her over, Honda, fodgængerdukker. Til videnskabeligt brug ved den lovpligtige fodgængertest kan disse dukker ikke bruges, resultatet er for tilfældigt.

Men til, som her, at afprøve et "pop-up" system, hvor motorhjælmen ved sammenstødet med fodgængeren løfter sig i bagkanten, er dukkerne det rigtige valg. Når motorhjælpen springer op, sikrer det, at det kun er den forholdsvis tynde motorhjælm som fodgængerens hoved rammer og ikke den ubarmhjertig hårde motorblok under hjælmen.

 

Svar:Jeg tror, at du refererer til en avisartikel,  jeg selv er faldet over og har kommenteret.

Den oplyser under "Fodgængerbeskyttelse",  at testen foregår ved, at testbilen med 40 km/t påkører voksen- og barnedukker.
Måske kan Trafikstyrelsen også være kilden, idet testen her også forklares på samme måde.
Dukkerne er dog indtil nu kun noget man indtil for nylig har set, når bilfabrikkerne har villet visualisere, at de tester fodgænger-sikkerheden eller ved specialtests.
Når Euro NCAP (og de godkendende myndigheder i EU) skal kortlægge bilernes fodgængervenlighed, foregår det ved hjælp af figurer af et barnehoved, voksenhoved og en benform, som skydes mod en lang række definerede steder på bilen - og det er målingerne herfra som sættes sammen til en grafik, der viser, hvor hårdt bilen slår på de enkelte punkter. Den nævnte hastighed er, "hvad der svarer til en påkørsel med 40 km/t". Under testen holder bilen stille. Du kan se testen forklaret på dansk
HER .

Indenfor de seneste to år har Euro NCAP imidlertid også taget dukker i brug, nemlig når biler med en såkaldt "aktiv fronthjelm" skal testes. Inden en påkørt person rammer fronthjelmen, skal den have løftet sig en smule og dermed sikre, at fodgængerens hoved ikke laver så dyb en bule, at hovedet kommer i kontakt med de hårde motordele nedenunder.
For at teste om systemet fungerer tilstrækkeligt hurtigt og effektivt, er man nødt til at anvende en dukke.
Det samme vil ses i forbindelse med Volvos nye fodgængerairbag system.
Et problem for bilfabrikanterne er, at der ikke findes stående, godkendte crashtestdukker i
"dummy-familien", kun siddende.
Den officielle fodgængertest har da heller ikke en fodgængerdukke i programmet.

 



 

 

Herunder ses forsøg på at beskytte fodgængere med en såkaldt fodgængerairbag.





Foto: ColorArchive.dk)
Billedet her er nogle år gammelt

og var et udspil fra Ford. Men mere

blev det ikke til

Foto: Foto: Takata
Typen, der her ses på en testbil fra producenten af sikkerhedsudstyr, Takata, ligner fuldstændig Volvos system


Foto: Volvo
Volvos nye fodgængerairbag på Volvo V40. Det blev den første standard fodgængerairbag på markedet (foråret 2012).

 

Den hidtidig eneste rigtige Euro NCAP fodgængertest skitseres herunder med nogle tekniske tegninger fra testens såkaldte protokol samt slutresultatet overfor forbrugerne: Grafikken, der med grøn, orange og rød markering viser, hvordan den enkelte bil tager en for bilen. Det er vigtigt, at front og forrudeomgivelser er konstrueret, så de er maksimalt eftergivende, hvis et menneskehoved slår imod metallet.

Det betyder f. eks., at der ikke bør være hårde motordele umiddelbart under fronthjælmen. Et menneskehoved kan slå en ordentlig bule i motorhjælmen uden at tage væsentlig skade, men en hård metalgenstand under hjælmen kan være dræbende. Derfor har nogle biler en fronthjælm, der popper op i tilfælde af en kollision - nogle biler kan ligefrem gøre det i sekundet før ulykken sker.

Der er gennem mange år eksperimenteret med airbags i fronten, men den slags systemer er først nu i 2012 blevet standard på en bil, nemlig den nye Volvo 40.



Det er sådan, at bilernes "venlighed" mod bløde trafikanter måles. Ikke ved hjælp af fodgængerdukker, men ved at sende forskellige figurer med bilens front og motorhjælm.
Det er en test, der kan gentages uden at det koster en ny bil hver gang. Det hænder, at frontruden smadres i denne test, men den kan udskiftes i henhold til en lang række regler.


Bilen herover viser på den afsluttende grafik, at den i høj grad har problemer med referencelinien. Et mere afrundet design kunne gøre gavn, med det passer formentlig ikke med fabrikkens idéer til en smart bil.
På billedet til højre ses feltinddelingen på en bil, der har været igennem testen.

Foto: ColorArchive.dk


"Personen", der påkøres simuleres af et stort stempel, der måler materialets aggressivitet, hvor det rammes.

 

En kugle af træ med form som et voksen- eller barnehoved  hamres af stemplet ned i motorhjælmen på en serie udvalgte punkter


Her rammer stemplet rudeindramningen, der ofte har en meget hård profil

                                        

 


En cylindrisk figur agerer ben. Der måles lige ud for bilen og derefter 2,50 cm længere nede, idet en bremsende bil dykkermed snuden

 

Fronten deles op i felter og stemplet rammer de enkelte felter


 

Påvirkningen fra referencelinien, altså der, hvor bilens front bliver til motorhjælp, er et af de vanskeligste steder for bilfabrikkerne at gøre fodgængervenlige uden at det influerer på bilens design.