}
Spørg om sikkerhed:   

 Sikkerbil.dk - bag om stjernerne på dansk              

 Har du et spørgsmål om bilsikkerhed? Spørg  info@sikkerbil.dk                                   Tilbage til forsiden

Spørgsmål:

Hvem godkender bilerne?

 
 -  -  hvor mange stjerner skal en bil have for at være godkendt til salg? - spørger Karna Jacobsen

 

Svar: Euro NCAP har ingen officiel myndighed. Det er en forbrugertest, som kan ændres uden at det store officielle apparat skal sættes i gang. Så her er der ikke noget at gøre for bilfabrikkernes lobbyister og politiske legekammerater.
Man ser indimellem medier, der som overskrift skriver: GODKENDT!  eller DUMPET! Men det er altså talemåder. Man kan højst sige, at Euro NCAP har godkendt en bil til en femstjernet karakter, eller at den er dumpet - underforstået, at den ikke fik fem stjerner. Der er jo stadig en skala fra nul til fire stjerner, men karakterer under tre stjerner er uhyre sjældne. I de sidste tre år har kun en kinesisk bil, Landwind, indkasseret to stjerner og ingen herunder.

Det er EU, der med sin godkendelse afgør, om en bil må sælges i EU. Men den officielle EU-test kræver kun nogle normer ved 56 km/t i frontaltetesten og ved 50 km/t i sidetesten. Der er ingen supplerende pæletest eller piskesmældtest endsige barnetest eller krav om ESC. Der er krav til fodgængersikkerheden og fra efteråret 2011 kommer krav om antiskridsystemet ESC på alle nykonstruktioner.

Som det er aktuelt har typegodkendelsesreglerne været siden 1. oktober 1998, hvor de blev indført for nye bilmodeller, før de måtte  sælges i EU. Fra 1. oktober 2003 blev de nye regler et krav for alle nye biler, der kom på markedet, altså også biler, der blot blev faceliftet.
I forhold til reglerne før 1998 var den nye EU-test en stor forbedring, idet der blev indført en mere realistisk, deformérbar  barriere, der bedre lignede en kollisionspartner. Samtidig blev den såkaldte off-set test indført, hvor barrieren kun rammes med 40% af bilens front i førersiden. Et væsentlig mindre frontareal skal derfor optage kollisionskraften end tidligere, hvor barrieren var lige på og hårdt og den vigtigste regel var, at rattet ikke måtte trænge længere end 12,7 cm ind i bilens kabine.

I 1998-testen blev også indført et krav om, at bilen i sidekollisionen skulle rammes af den kørende barrriere, stadig md 50 km/t, men i en højde af 30 cm over jorden. Dermed kom styrken af bilens døre til at betyde noget, og bilfabrikkerne fik travlt med at indføre stålstænger i dørene. Det var ikke nok med en kraftig karrosseriramme.

Den nye test skønnedes at ville spare 90.000 dræbte og alvorligt tilskadekomne i EU.

Men stadig var de 56 km/t en langt mindre kollisionshastighed end hvad industrien formåede. Det havde amerikanske tests vist. De amerikanske forsikringsselskaber (IIHS) havde indført 40 miles= 64 km/t som kollisionshastighed med dramatiske resultater til følge - og med efterfølgende  dramatiske forbedringer af bilernes konstruktion.

Denne model blev i store træk til Euro NCAP. Og gennem, hvad man kan betegne som "frivillig tvang", beviste bilfabrikanterne, at de skam godt kunne lave sikrere biler, når kravene blot blev stillet.

EU kører stadig videre med de 56 km/t frontaltest og uden pæletest mv. Når EU skal skærpe kravene, kræver det enighed mellem de fleste af medlemslandene - og det er lidt af et cirkus.

Den dag i dag går varebilerne fri for en række kollisionskrav, selv om det i 1998 blev besluttet, at der skulle være taget stilling til sådanne krav senest i år 2000.
De rigtige varebiler - ikke de danske ombyggede personbiler, bliver derfor et af Euro NCAPs kommende indsatspunkter. Foreløbig har Euro NCAP netop vedtaget nye regler for tunge biler. En høj vægt betyder nemlig, at bilen ved frontaltesten udsættes for en væsentlig højere belastning end små, lette biler.

For ikke at blive "dumpet" i Euro NCAP-testen kan fabrikanterne derfor blive nødt til at forstærke karrosseriet på den tunge bil - og det går ud over de mindre "modstandere" i trafikken.
Euro NCAP har, for at sikre det der med et fint ord hedder "kompabilitet" mellem parterne, derfor indført lavere krav for de tunge biler - men i 2014 er det "slut med Sofies kærlighed", så er pointkravene for fem stjerner ens for såvel store som små biler.


Leif Nielsen
 

 

www. sikkerbil.dk © 2010 • Mail: info@sikkerbil.dk