}
Spørg om sikkerhed:   

 Sikkerbil.dk - bag om stjernerne på dansk              

 Har du et spørgsmål om bilsikkerhed? Spørg  info@sikkerbil.dk                                   Tilbage til forsiden

Spørgsmål:

Er Chevrolet Cruze virkelig mere sikker
end Mercedes E-klasse?

 
 -  jeres scoreliste viser det i hvert fald, skriver Jacob Jensen

Chevrolet Cruze: Total score 2009: 78,70% (afrundet 79%)

Stor ros til Cruze for at kunne levere så flot en grafik


Mercedes-Benz E: Totalscore 2009: 78,60% (afrundet 79%)
Bilens større vægt er ingen undskyldning for piskesmældtesten


Herunder ses scorelisten for 2009. Chevrolet Cruze og Mercedes E er henholdsvis på 12. og 13.-pladsen.

 

Svar:Scorelisten,er ikke en facitliste, men indrømmet: Sådan stiller vi det op, men når man ser på tallene er forskellen på de to biler kun 0,1% - rent pjat. Men ser vi så alene på den afrundede totalscore er det jo alligevel flot af den lille Cruze at kunne hamle op med en Mercedes.

HGelt så ligetil er det dog ikke. Euro NCAP har lige fra starten lagt vægt på, at man ikke må sammenligne bilerne klasserne imellem, men gør det indimellem selv.
På Euro NCAP's officielle hjemmeside, Euroncap.com, er bilerne grupperet i Minibiler- Små familiebiler - Store familiebiler - Luksusklassen - Roadster - Små MPV'er - Store MPV'er - Små offroadere - Store offroadere og Pickups.

Og kun mellem biler i hver af disse grupper, kan man sammenligne resultatet, har det hidtil heddet sig. Men samtidig skriver Euro NCAP, at man nu har indført en gruppering på kun fem grupper. Nemlig: Personbiler, luksusbiler, MPV, Off-roadere og Roadstere (sportsvogne). Iden for disse grupper kan man sammenligne, hvis bilernes egenvægt ikke adskiller sig over 150 kg fra hinanden.

Bilens vægt spiller nemlig en meget stor rolle og modsat, hvad man skulle tro, går det værst ud over de store biler, med mindre fabrikanten har bygget dem meget solide. Og så bliver de ødelæggende for de små biler, de måtte kollidere med. Bilkonstruktion er derfor et kompromis. Og i virkeligheden er der også andre ting end vægten, der gør sig gældende. Biltypen, f. eks. Og den er der heller ingen præcis facitliste for.
Renault lagde f. eks. for nogle år siden megen vægt på, at deres lille
Modus var en MPV-type. Lige til de opdagede, at den pointmæssigt ville klare sig bedre i Mini-klassen, og så fik de det lavet om uden at Euro NCAP egentlig kunne argumentere for det ene eller det andet.

Til gengæld fik Renault besked på, at de ikke måtte reklamere med Modus som en lille MPV - i hvert fald ikke med Euro NCAPs logo vedhæftet.

Ser man på vores scoreliste (se den HER.)  vejer Mercedes E hele 1.735 kg, mens Chevrolet Cruze kun vejer 1.343 kg. Det giver en forskel på 392 kg, altså det dobbelte af det tilladte for en direkte sammenligning af testresultaterne, hvor vægten spiller en rolle, altså især frontaltesten. Her opnår den lette Cruze 16,0 point af 16 mulige, hvor Mercedes E må nøjes med 13,8 point. Cruze viste dog også på anden måde, at den godt kan spise kirsebær med de store med en piskesmældtest, der var noget bedre end Mercedes.

Problemet for såvel os som for Euro NCAPs kloge hoveder er, at publikum vil have vindere og tabere. Det er som med "X-factor" , vild med dans og lignende programmer. Der kåres en vinder, men kan man sammenligne en sværvægter med en sangfugl?


Leif Nielsen
 

 

www. sikkerbil.dk © 2010 • Mail: info@sikkerbil.dk