Livsfarlig at laste bilen forkert

 Sikkerbil.dk - bilsikkerhed på dansk -tilbage til forsiden, klik på FLAGET -

Lasten skal spændes fast

Det er tid for indkøb til forårsarbejdet i hus og have og rundt om på byggemarkedernes parkeringspladser ser man, hvordan familien Danmark transporterer indkøbene hjem: Ind i bilen med de mange store og små ting, hvor man nu så kan finde plads til de enkelte genstande. Fastspænding af selv tunge genstande er der sjældent tale om, kun få biler har lastekroge til formålet.
Bliver bilen indblandet i et sammenstød på vejen hjem fra byggemarkedet, kan resultatet blive katastrofalt. D
et viser denne nye test af ADAC i Tyskland - som også er værd at have i erindringen, når feriebilen skal pakkes. ADAC laver disse tests to gange om året, men budskabet kan tåle at blive gentaget.


Slæden med karroseriet fra en Fiat Punto bremses her så hårdt op, at det det svarer til en kollision bil mod bil med 50 km/t.  (Foto: ADAC)


En krukke og en bøtte maling -

-  -  begge dele ender i forruden


Hele denne rodebutik ender forude


Transporten hjem fra byggemarkedet med indkøbene til forårsmanøvren, kan være farlig, hvis uheldet er ude. Det viser en ny crashtest, som den store tyske bilklub, ADAC, har udført med en række andre europæiske bilklubber som partnere.
Der blev udført to tests. I begge tilfælde bliver et bilkarosseri (Fiat Punto)fyldt op med typiske indkøb. Herefter sendes karrosseriet afsted på en skinne og afbremses så brat, at de kræfter, der slippes løs svarer til en kollision mod 50 km/t. En spand maling, genstand, der vejer 5 kg kommer til at veje cirka 125 kg - den slår hårdt. (lse beregningen HER).
Ved første forsøg blev lasten sikret, hvilket betød, at fører og forsædepassager slap uden skader. Men det var tæt på. Da der ingen egentlig lastesikring var gjorde selv korrekt placerede, tunge genstande situationen problematisk. Ryglænene var tæt på sammenbrud.
Ved den næste test uden sikring af læsset, blev bilens indre fuldstændig ødelagt. Omkringflyvende tunge og skarpe genstande ville, hvis det var rigtige menner, der sad i bilen, have medført snitskader . Bilens ryglæn kunne ikke modstå belastningen fra de fremadfarende genstande og ville have givet lændehvirvelskader.
Lasten burde have været fastspændt, men det er kun et fåtal biler, der har monteret lastesikringer til at fastgøre de nødvendige stropper i.
ADAC (med ca. 20 mio medlemmer i ryggen), at der i stigende grad monteres lastekroge i bilerne - mærket med belastningsgrænse.
I forbindelse med kørsel md nedklappet bagsæderyglæn bør bilerne også kunne udstyres med sikerhedstilbehør som f. eks. et stabilt beskyttelsesnet.
                                                                                                                     lni

 

 

Se videoen fra testen HER:

klik på billedet
----------------------------------

"Genstande må ikke placeres frit på lastefladen, men skal stå tæt op ad en stabil støtte som f.eks. ryglænet. Bagsæderyglænet kan sikres ved, såfremt der ikke er passagerer i bagsædet,  at fastlåse sikkerhedsselerne diagonalt.
Tunge genstande hører til i bunden af bilen, i fodrummet under forsæderne.
Skrøbelige genstande bør pakkes ind i tæpper.
Lastekroge bør benyttes, hvis de forefindes og der bør altid i bilen medføres seler til fastspænding af spontane indkøb."
- siger ADAC






 

kør hjem

 


 

                      www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail:   info@sikkerbil.dk