}

  Sikkerbil.dk  - Bag om stjernerne                                    opdateret 01.januar 2016

                                                            Tilbage til forsiden: KLIK på bilen: 

 

 

 

 

Læs mere om: Euro NCAPs historie siden starten i 1995 og se længere nede listen over de foretagne testgrupper. (../Fortsat fra forsiden)


01-01-2016

 

Euro NCAP - år for år:

Idéen opstår:
27. juni 1994 offentliggør professor Adrian Hobbs fra  "UK Department of Transport", det britiske transportministerium sine tanker om, og med baggrund i den amerikanske NCAP-test, at skabe en europæisk version. I første omgang i Storbritannien og evt. med støtte fra EU.
Det skulle være som modvægt til, eller afløser for, de forskellige bilmagasin-crashtests, der floredede uden entydig baggrund.

Juli 1995: EU-kommissionen erklærer at ville støtte initiativet.

December 1996: Åbningsmøde

Første Euro NCAP-test:
 

Fiat Punto
Ford Fiesta
Nissan Micra

Renault Clio
Rover 100
Opel/Vauxhall Corsa
VW Polo


 Offentliggøres februar 1997.
Udført af UK Dept. of Transport i samarbejde med de svenske transport-myndigheder, den britiske bilklub RAC, britisk IT (International Testing), FIA (de europæiske bilklubbers paraply-organisation) og AA, den britiske "The Automobile Association".
Adrian Hobbs bliver generalsekretær for Euro NCAP, mens FIAs præsident, Max Mosley, bliver bestyrelsesformand.. Første testede biler er superminierne Fiat Punto, Ford Fiesta, Nissan Micra, Renault Clio, Rover 100, Vauxhall Corsa, VW Polo - alle modelår 1996.

Juli 1997: Volvo S40 bliver den første 4-stjernede bil ( 4 stjerner er maks.)

Januar 1999: Euro NCAP flytter hovedkvarter fra London til Bruxelles.

Marts 2000: Fra maks. 4 til nu 5 stjerner

Marts 2000: Pæletest indføres

Juni 2001: Renault Laguna bliver den første femstjernede bil.

November 2001: Point for Euro NCAP-godkendt selehusker (selealarm)

Jan. 2002: Fodgængertesten skærpes

1.januar 2003: Pointbalance indføres


November 2003: Barnetest indføres

29. nov.2005: 10 års jubilæum  - regnet fra, da Euro NCAP-reglerne blev udarbejdet.

November 2005: Citroën C6 opnår som den første bil de maksimale fire stjerner i fodgængertesten.

Juli 2007: Euro NCAP offentliggør den første ESC- installation undersøgelse

27. febr. 2008: Første pickup-test

November 2008: Første piskesmældtest (pilottest)

1. Januar 2009: Nyt Euro NCAP med nye regler.
Fremover beregnes et totalresultat for fører og forsæde-passager  inklusive børnesikkerhed, fodgængersikkerhed, piskesmældstest og for første gang: Aktiv sikkerhed, hvor der kræves ESC som standard på 85% af bilerne i en modelserie og som mulighed på de resterende 15% for at en bil kan opnå fem stjerner.

Januar 2010 kræves højere karakterer i voksen, barne- og fodgængertesten samt i totalscoren. ESC raten skal nu være 90% standard/ 10% tilkøbsmulighed
 
1. oktober 2010:
Euro NCAP advanced præsenteres på Paris Motorshow. Pris for særligt elektronisk udstyr.

22. oktober 2010: Teknisk bulletin instruerer i de særlige forhold, der er for test af elbiler

November 2010: Sammenligning af søstermodeller mv. mulig.

December 2010: Protokol for praksistest af ESC udkommer. BMW X1 bliver den første bil, der inspiceres efter de nye krav.

Januar 2011 skærpes Euro NCAP-testen testen yderligere, men kun i ESC-raten for fem stjerner, der stiger til 95% som standard og det skal være en mulighed på de resterende 5% af modelserien. Resten af pointprocenterne i de fire "bokse" står uændret.


Januar 2012: Protokol for test af tunge biler baseret på varebiltyper 2500 kg-3500 kg. De tunge biler får deres eget vurderingsgrundlag og kravene for tildeling af point (og stjerner) fastlægges frem til 2014.
En ny protokol for airbags til fodgængerbeskyttelse udfærdiges.
Der indledes test af ESC, baseret på undvigemanøvrer.

Oktober 2012: Protokollen for tunge biler revideres og December 2012 ses første testgruppe af disse biler. Der ikke er så tunge endda, men som udspringer af store varebiler. Første test omhandler minibusser. Se den HER

2012 skærpes fodgængertesten og totalscoren.for almindelige personbiler

2013: 
Ændringer i barnetesten, hvor resultater fra separate autostoletests nu integreres med Euro NCAP testen.
Testdukkerne opdateres. Den aktive sikkerhed nu også intelligent farttilpasning (ISA).
Beregningsmetoden ændres, så man fra 2013 ikke kan sammenligne med tidligere års resultater.
I Sikkerhedsudstyr-boksen indgår fremover fartbegrænserudstyr med maks 2 point og der ændres derfor også på procentberegningen. Det er nu slut med point for en enkelt selehusker, der skal være mindst 2.
Euro NCAP begynder at overvåge, om resultaterne holder fremover og den maksimale brug af vuderingerne fastsættes til seks år.


2014: Kravene til tunge biler skærpes og i 2014 er grænseværdierne for tunge biler i vurderingsskemaet sat til samme værdier som de for 2012 gældende for almindelige personbiler.
Piskesmældtesten skal nu indbefatte  bagsæderne og maksimumpoint bliver seks i stedet for de hidtidige fire.
Automatisk lavhastigheds-nødbremse (AEB City) indgår nu i vurderingen, men det er i voksenboksen, men landevejs-nødbremsen til højere hastigheder, AEB Inter-Urban i Sikkerhedsboksen vil skabe en vanskelig overstigelig hindring for de biler, der ikke har den og gerne sammen med Vognbaneassistent.'
Endnu kan fem stjerner opnås uden AEB Inter-Urban, men det kræver høje karakterer på andre sikkerhedspunkter.
Vægtningen af resultaterne i de enkelte "bokse" (voksen, barn..osv) ændres, så frontaltestens betydning sænkes fra 50% til 40%, mens sikkerhedsudstyrets betydning ændres fra 10% til 20%.

læs mere om de aktuelle krav HER


OBS! Ovenstående liste redigeres løbende og er ikke komplet i alle detaljer.


Fase 1, Januar 1997

Fase 2:  Juli 1997
Fase 3:  Maj 1998
Fase 4: Sept. 1998
Fase 5: Jan. 1999

Fase 6: Juni.1999

Fase 7A: Febr. 2000

Fs 7 Supp. Mar 2000
Fase 7B: Sept. 2000
Fase 8: Marts 2001

Fase 9A: Juni 2001

Fase 9B: Nov. 2001
 
Fase 10: Juni 2002
Fase 11: Nov. 2002
Fase 11+: Jan. 2003
Fase 12: Juni 2003

Fase 13: Nov. 2003
 
 

Fase 14: Juni 2004

Fase 15: Nov. 2004
 

Fase 16: Juni 2005

 

Årets tests 2009:

Her indledes en ny æra for Euro NCAP med nye testmetoder og på flere punkter skærpede regler.
Fra nu gives stjernerne for  det samlede resultat for voksensikkerhed, børne- og fodgængersikkerhed og for aktiv sikkerhed.
Resultaterne fremefter kan derfor ikke sammenlignes bagud:
Dog er frontaltesten ikke ændret, så her kan man godt se bagud.


  1. kvartal 2009 testresultater:
Citroën C3 Picasso, Mazda 6, Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza, Toyota Avensis, Toyota iQ.

Desuden blev følgende biler opgraderet til Euro NCAPs nye beregningsmetode (rekalkuleret ud fra tidligere resultater i det gamle system):

Audi A4, Honda Accord, Honda Civic, Mercedes C, Opel Insignia, Skoda Superb, Volvo C30, Volvo XC60, VW Golf VI, VW Tiguan.

 

 2. kvartal 2009 testresultater:
Audi Q5, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Soul, Peugeot 3008, Suzuki Alto

 3. kvartal 2009 testresultater:
Citroën C3, Honda Insight Hybrid, Kia Sorento, Renault Grand Scénic, Skoda Yeti, Subaru Legacy, Toyota Prius, VW Polo.

 4. kvartal 2009 testresultater:
BMW X1, Chevrolet Cruze, Chevrolet Spark, Citroën C4 Picasso, Citroën DS3, Citroën C5, Infiniti FX, Mazda 3, Mercedes E, Mercedes GLK, Opel Astra, Peugeot 308, Peugeot 308CC, Peugeot 5008, Saab 9-5, Toyota Urban Cruiser, VW Scirocco   



   Årets tests 2010:
 1. kvartals    testresultater:
Citroën Nemo, Kia Venga (4 stjerner), Nissan Cube, Seat Exeo, Toyota Verso.
 2. kvartals testresultater:
Alfa Romeo Giulietta,  BMW 5,
Mazda CX-7  (side 1 - 2 -  3)

 3. kvartals testresultater:
Citroën C4, Honda CR-Z, Hyundai iX35, Suzuki Swift   (s.1 - s.2)

 
4. kvartals testresultater:
Audi A1, Ford C-Max,
Ford Grand C-Max, Jaguar XF,
Kia Sportage,
Kia Venga (gentest),
Landwind CV-9, Mini Countryman,
Nissan Micra, Opel Meriva,VW Amarok, VW Passat, VW Sharan, Seat Alhambra


       
   Årets tests 2011:
 1. kvartals testresultater:
BMW X1 (rekalkuleret), Citroën C-Zero, Dacia Duster, Hyundai Ix20, Kia Venga (rekalkuleret),  Mitsubishi i-MiEV, Nissan Juke, Peugeot iOn

       

. 2. kvartals testresultater:
Citroën DS4, Ford Focus, Lexus CF200h, Nissan Leaf, Peugeot 508, Volvo V60, Volvo S60.

 3. kvartals testresultater:
Audi A6, BMW X3, Chevrolet Aveo, Chevrolet Orlando, Citroën DS5, Hyundai i40, Kia Picanto, Opel Ampera (= Chevrolet Volt), VW Jetta og VW Golf cabriolet


4. kvartal, Gruppe 1: (Oktober )
Audi Q3, BMW 1, Chevrolet
Captiva, Fiat Freemont, Ford Ranger, Hyundai Veloster, Lancia Thema, Lancia Voyager, Mercedes ML, Opel Astra GTC, Opel Meriva, Toyota Yaris


 4. kvartal, Gruppe 2: (November )
Chevrolet Malibu - Fiat Panda - Jaguar XF - Jeep Grand Cherokee - Geely Emgrand EC7 (Kina) - Kia Rio - Range Rover Evoque - Mercedes B klasse - Mercedes C Coupe - MG6 (Kina) - Renault Fluence Z.E. elbil - Subaru XV - VW new Beetle - plus søster modellerne VW UP!,  Skoda Citigo og Seat Mii

Tests 2012
1.ste kvartals testresultater :
Honda Civic, Jeep Compass
plus følgende biler  opgraderet til 2012 uden nogen ændringer: 
Ford Focus, Mercedes M-klasse, BMW 1, BMW X1, Nissan Leaf, Subaru XV

 2. kvartals testresultater :
BMW 3, Hyundai i30, Mazda CX-5, Peugeot 208,

 3. kvartals testresultater :
Audi A3, Ford B-MAX, Kia Ceed, Renault Clio IV, Volvo V40


 

November:
Dacia Lodgy, Fiat 500L, Ford Fiesta, Ford Kuga, Hyundai Santa Fe, Mercedes-A, Mitsubishi Outlander, Opel Mokka, Range Rover, Seat Leon, Seat Toledo, Skoda Rapid, Surabu Forester, Volvo V60 Plug-in hybrid, VW Golf VII

 4. kvartals testresultater :

December: Varebiler/minibusser:
Fiat Scudo/Citroën Jumpy/Peugeot Expert, Ford Transit Custom, Hyundai H1, Renault Trafic (Opel Vivaro/Nissan Primastar.

19. december:
Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107

.

Årets tests 2013:

Herfra offentliggøres de nye tests cirka måned for måned mod tidligere principielt en gang i kvartalet.


 8. testrunde (November): 
BMW i3 - Ford Ecosport - Ford Tourneo Connect - Infiniti Q50 - Nissan Note - Maserati Ghibli - Mazda 3 - Mercedes Citan (gentest) - Mitsubishi Outlander -  Peugeot 308 - VW T5 Komfort  

 7. testrunde (Oktober):
Jeep Cherokee, Mercedes CLA klasse - Peugeot 2008 - Suzuki SX4 

 5. og 6. testrunde (September):
Lexus IS - Mazda 6 - Mitsubishi Space Star - Opel Adam - Toyota Corolla - Kia Carens - Qoros 3 sedan

 4. testrunde (Juni):
Citroën C4 Picasso - Honda CR-V

 3. testrunde (Maj):
Chevrolet Trax, Renault Captur, Dacia Sandero II, Nissan Evalia

 2. testrunde (April):
Mercedes Citan Kombi

 
1. testrunde  (Marts):
Skoda Octavia, Renault ZOE, Toyota Auris, Toyota RAV4





   Årets tests 2014:

 
8. testrunde (3 + 10 dec.25.Juni):

Audi A3 Sportback e-tron - Dacia Logan MCV - Ford Mondeo st.car - Jeep Renegade - Kia Sorento GLS - Kia Soul EV - Kia Soul - Land Rover Discovery sport - Lexus NX - Mini Cooper - Opel Corsa . Porsche Macan - Smart Fortwo - Smart Forfour - Subaru Outback - VW Passat.

 
7. testrunde):

BMW 2 serie - Nissan Pulsar - Skoda Fabia - Suzuki Celerio - Tesla Model S.


 
6. testrunde (1. oktober):
Mercedes V-klasse - Nissan X-Trail - Citroën C4 Cactus.

 5. testrunde (3. sept.):

Citroën Berlingo - Mercedes GLA - Nissan e-NV200 Evalia - Renault Twingo - Toyota Aygo - Citroën C1 - Peugeot 108.

 4. testrunde (25.Juni):
Citroën C-Elysée / Peugeot 301- Ford Tourneo Courier - MG3 - Renault Mégane - VW Golf Sportsvan. 


 3. testrunde - specialtest Quadricykler(4. Juni):
Renault Twizzy- Ligier m. fl.

 2. testrunde (Maj):
Ny Mercedes C-klasse- Hyundai i10

 
1. testrunde  (Febr.):
Nissan Qashqai  (med AEB Inter-Urban).



   Årets tests 2015:

 6. testrunde (December):
BMW X1 -BMW Z4 - Infiniti Q30 - Jaguar XE -  Jaguar XF -  Kia Sportage - Kia Optima - Lancia Ypsilon - Lexus RX - Mercedes-Benz GLC - Mini Clubman - Nissan NP300 Navara - Opel Astra -
Renault Mégane - Renault Talisman.


 5. testrunde (3. November.):

Audi A4 2.0 TDI S-tronic - Honda Jazz - Honda HR-V - VW Caddy 2.0 TDI Comfortline


 
4. testrunde (2. Sept.):

Audi Q7 - Ford Galaxy - Ford S-MAX 2015 - Mazda CX-3 - Mitsubishi L200 - Renault Kadjar -
Toyota Avensis 2015 - Volvo XC90 - VW Touran


 3. testrunde (24. Juni):
Fiat Panda Cross - Hyundai i20 1,2 GLS - Skoda Superb

 2. testrunde (22. April):

Fiat 500X - Mazda 2 - Renault Espace - Suzuki Vitara
 

 1. testrunde  (25. Februar):
Audi TT 2,0 TFSI sport
 

Årets tests 2016:

 

 

 

 

www. Sikkerbil.dk © 2016 • Mail: info@sikkerbil.dk