Svenske Folksam kombinerer sikkerhed og miljø   

 Sikkerbil.dk - bag stjernerne - på dansk   -    klik på Flaget  for HJEM             

 

Forsikringsselskabet Folksam går nu et skridt videre end Euro NCAP i forsøget på at rådgive bilkøberne. Ligesom Euro NCAP fra og med 2009 begyndte at se på helheden (børn, fodgængere, aktiv sikkerhed) og ikke kun sikkerheden for forsædepassagererne, blander Folksam nu kortene yderligere, så også bilernes miljøvenlighed tages med i betragtningerne samtidig med, at man opstiller nogle minimumsværdier for en, i Folksams øjne, sikker bil, der hos Folksam i årevis har været baseret på vurderingen af personskader i ulykker sket for forsikringsselskabets kunder. Det begynder efterhånden at blive kompliceret, hvis man prøver at forstå de forskellige vurderingskriterier, men Folksams nye tiltag er bestemt ikke uinteressant.
Folksams minimumskrav for en sikker bil, baseret dels på Folksams egne tal og dels på Euro NCAPs målte værdier. Kun 14% af de nye biler slipper gennem nåleøjet.
Læs mere om Folksams længere nede på siden eller på siden om andre landes tests  HER

FOLKSAM-vindere 2012 Fossilt brændstof Alternativ drivkraft

Småbiler:

Toyota Yaris 1,5 HSD

.

Større småbiler:
Lexus Ct 200h
Mellemklassen:
Toyota Prius 1,8 HSD Elhybrid Ford Focus 1,6 Ti-VCT
Store biler:
Hyundai i40 1,7 CRDi) Volvo V70 AFV Bi-Fuel
Små minibusser (MPV):
Toyota Prius Plus Opel Safira 1.6 CNG Turbo ecoFLEX

Store minibusser (MPV)

Ford Galaxy 2.0 TDCi115 

-

FOLKSAM-vindere 2011

Fossilt brændstof Alternativ drivkraft

Småbiler:

Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
(diesel)

.

Større småbiler:
Toyota Auris 1.8 HSD
(El-hybrid)
VW Golf 1.6 Multifuel
(etanol)
Mellemklassen:
Toyota Prius
(El-hybrid)
VW Passat TSI 150 Eco Fuel
(Gas)
Store biler:
Volvo S80/V70 1.6 DRIVe
(diesel)
Volvo V70 Bi-Fuel
(gas)
Små minibusser (MPV):
Ford Grand C-Max 1.6 TDCi
(diesel)
Renault Grand Scénic 1.6 Eco2
(etanol)
Store minibusser (MPV)
VW Sharan 2.0 TDI 140
(diesel)

-

Du kan se 2012 listen over sikre og miljørigtige småbiler her:
(hvis du undrer dig over, at to biler, en diesel og en benziner, der begge bruger 4,5 liter brændstof pr. 100 km har forskellige CO2-værdier, er forklaringen, at dieselbilen ganske vist kører længere på literen, op til 20%, men til gengæld udleder diesel mere CO2 pr. liter end benzin).


2001 / 2012

Kriterier for Folksams udvælgelse af sikre miljøbiler

Område:

Krav:

 

Kollisionssikkerhed

- Mindst 30% bedre end middelbilen i Folksams undersøgelse "Hvor sikker er bilen" . (se skemaet længere nede).

- Mindst 40% som resultat i Euro NCAPs test af fodgængerbeskyttelse (gælder ikke minibusser)

eller:

- Mindst 88% i Voksenbeskyttelse i Euro NCAPs kollisionstests.

- Mindst 40% som resultat i Euro NCAPs test af fodgængerbeskyttelse (gælder ikke minibusser)

 

 

Sikkerhedsudstyr:


1. Bilen skal have en dokumenteret god piskesmældtest, hvilket kan dokumenteres på forskellige måder:

  • Ved resultatet fra virkelige ulykker, hvor effektiviteten skal være på højde med beskyttelse, som har vist sig god under såvel crashtests og virkelige ulykker. Som f. eks. dem fra Volvo, Saab og Toyota.
  • Resultater fra crashtests, mindst et af følgende krav skal være opfyldt:

  - "Grøn" i Folksams og Vägverkets crashtests.

  - "God" i IIWPGs crashtests (International Insurance Whiplash Protection Group) - internationalt testsamarbejde mellem forsikringsselskaber)

 - Mindst 3 point (ud af 4 mulige ) i Euro NCAPs piskesmældtest.
                                                                                   
(se den HER)

 2. Bilen skal have ESC som standard


 3. Bilen skal have selehusker på forsæderne
    og opfylde Euro NCAPs krav (protokol) på området.

 Mindst 40% som resultat i Euro NCAPs test af fodgængerbeskyttelse (gælder ikke minibusser)

 

Vægt:

 Bilen må maksimalt veje 1.900 kg

 

 Anbefalinger:

Selehuskere ved bagsædet:

Bilen bør også have selehuskere ved bagsædet.

 

Autobrems: Foilksam anbefaler, at man køber en bil med Autobrems-funktion.

 

 

Svenske  test sammenlignet med Euro NCAP
- med den seneste 2011 test supplerer de to testformer hinanden.
Det svenske forsikringsselskab Folksam har i en årrække evalueret bilers kollisionssikkerhed ud fra virkelige ulykker. Saab har været den store vinder flere år, men Folksam har også overraskende resultater, hvor f. eks. Chrysler Voyager med et nul i Euro NCAP frontaltesten har optrådet som værende blandt de bedste hos Folksam, ligesom den lille Hyundai Accent har fremstået som blandt de bedste små biler hos Folksam, mens den har klaret sig dårligt hos Euro NCAP. Det er der en forklaring på - men hvem skal man som bilkøber stole mest på, Folksam eller Euro NCAP? Euro NCAP testen er den, man bedst kan stole på, idet den foretages ens for alle biler under kontrollerede forhold i testlaboratorier og hvad der er vigtigt: Man kan vise et resultat endnu inden bilen er kommet på gaden og resultatet specificeres med årgang, model og udstyr samt fra hvilket produktionsnummer (VIN-nr.) resultatet gælder. Svenske Folksam bygger på en beregnet virkelighed, skabt ud fra ulykker som er sket med forsikringsselskabet Folksams kunders biler og tilsat nogle forudsætninger i matematiske ligninger. Hvilket gør, at Folksams resultater ikke, som Folksam ellers ynder at fortælle, uden videre kan accepteres som repræsentative for "virkelige ulykker". Da det kræver mindst tre år at få et rimeligt antal ulykker med en bestemt bil til at skabe statistik efter, bliver Folksam som regel kun anvendelig, når det drejer sig om brugte biler.

Desuden er Folksam-testen afhængig af bilparkens sammensætning i landet. F. eks. var et bilmærke som Fiat i lang tid ikke med i undersøgelsen, dertil har mærket været for lille i Sverige. Ej heller KIA, mens andre mærker kan være overrepræsenteret med nyere modeller fordi mærket automatisk er forsikret hos

Se den aktuelle liste HER 

Folksam fra starten. Folksam har budt på nogle direkte "skævere". Bl.a. den omtalte Hyundai Accent. Den KAN ikke være den topkaraktér værdig, som Folksam giver den. Forklaringen ligger formentlig i, at en bil som Accent købes af stilfærdige bilister, mens biler, der klarer sig dårligt, f.eks. BMW, ofte har sit publikum blandt 
dem, der holder af BMWs kendte 
 fartegenskaber. Og den slags influerer jo på skadernes alvor uden at man direkte kan sige, at det er en egenskab, som bilen i sig selv besidder. Den værste "skæver" hos Folksam har været Chrysler Voyager, som i nogle år lå i toppen hos Folksam og i bunden hos Euro NCAP.
Her skabtes misforholdet af, at Folksam udelukkende henter resultater fra ulykker, der er sket bil mod bil. I Voyagers tilfælde vil den ofte ramme en mindre bil, og så vinder den måske. Men rammer den en tilsvarende bil, en lastbil eller en stensætning, pakker den sammen som en klud. I det virkelige liv rammer en personbil lige så tit en lastbil, en bus eller en fast genstand som den rammer en anden personbil (2006). Euro NCAP testen, hvor Voyager fik NUL frontalt, har som forudsætning, at bilen rammer en ligeværdig modstander. Resultatet gælder som minimum også, hvis den rammer en mindre modstander.
Da man jo ikke selv bestemmer, hvem man vil støde sammen med, kan det i mange tilfælde være livsfarligt at stole på Folksam-testen. Det gode hos Folksam er, at den gælder for alle de forhold, der optræder under en ulykke. Altså også nakkeskader ved en bagendepåkørsel. De test er nu at finde i Euro NCAP testen som et kompromis mellem Folksams, ADACs og Folksams britiske modstykke, Thatchams, særlige tests af bilsæder og hovedstøtter.
Folksam er en lokal svensk sag og har ikke haft nogen indflydelse på bilfabrikkernes måde at konstruere biler på, mens Euro NCAP på 8 år ændrede bilerne fra at være livsfarlige ved kollisioner til at give en høj grad af sikkerhed. Euro NCAPs svaghed har hele tiden været, at de store biler har måttet gøres mere hårde i deres opbygning end godt er for de mindre biler, de måtte støde sammen med. En stor og tung bil skal optage en meget større kraftpåvirkning ved en kollision med en bestemt hastighed end en lille, let bil. Derfor må man ikke sammenligne Euro NCAPs frontalresultater (og dermed den samlede karaktér) på tværs af størrelsesklasserne.
En lille, let bil har nemmere ved at opnå 5 stjerner end en stor og tung bil. Man må til gengæld godt sammenligne mellem størrelsesklasserne, når det gælder sidekollisionen, hvor bilen vægt ingen betydning har.
Denne problematik forsøger Folksam nu at råde bod på ved kun at kræve fire Euro NCAP stjerner af en stor bil for at den kan få et "bedste-køb" prædikat, hvor fem stjerne er minimum for de små.

 

 

Støj på linien
Euro NCAP fik samlet, ADAC, Folksam, den svenske færdsels-styrelse samt det britiske forsikrings-selskab Thatcham, for sammen at skabe et fælles fodslag omkring en piskesmældtest, der kunne blive Europæisk standard i Euro NCAPs regi.
Det lykkedes at få de kloge hoveder til at respektere hinandens synspunkter og Euro NCAP havde premiere på testen i december 2008.
Britiske Thatcham har i mange år været specialist i piskesmældtest, med baggrund i de forsikringsmæssige aspekter. Så Thatcham fik lov at lægge ud med den første, store test.

Men desværre holder Thatcham, og dermed den svenske forsikringskollega, FOLKSAM, ikke det vedtagne fodslag og der er tifælde, hvor en perfekt bil hos Euro NCAP dumper hos Folksam og Thatcham og omvendt.

Thatchams bagland er ikke mindst den amerikanske sammenslutning IIWPG (International Insurance Whiplash Protection Group)hvis systematisk test af sæder og hovedstøtter Thatcham har annekteret..

Euro NCAP regnede med, at Thatcham hen ad vejen, som fuldt medlem af Euro NCAP, ville holde sig i folden, men der er nu gået tre år uden at Thatcham har rettet ind. 
Årsagen skal nok søges i det meget store datagrundlag, som Thatcham bygger sine vurderinger på. At følge Euro NCAP vil så skabe støj på Thatchams system.

 

Se forskellene mellem Euro NCAP og Thatcham/
FOLKSAM

Testen på denne side er en forholdsvis ny sag fra FOLKSAM. se den HER)

 

klik HER  for at se cham/FOLKSAM

 

 

 

Kør til Euro NCAPs totaloversigt over piskesmæld-resultater

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


tilbage til forsiden

 

 

 

 

 

www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil •