Bilens elektronik skal
redde dit og andres liv 

Euro NCAP har indført en ny hæderspris, der gives til bilfabrikkerne
for livreddende elektronik i bilerne.

Prisen bygger på bilproducenternes egne oplysninger, som efterfølgende analyseres af et ekspert-panel, sammensat af Euro NCAP. Kun sikkerhedssystemer til bilmodeller, der har klaret den oprindelige Euro NCAP test til mindst tre stjerner, kan komme i betragtning.
Flere af systemerne er ens fra bil til bil. F. eks. mellem VW/SKODA/SEAT.
Det gælder især de nye AutoBrems systemer.



 Foto: ColorArchive.dk

16 bilfabrikker har foreløbig
fået advanced -prisen:
Audi - BMW - Citroën - Fiat- Ford -Honda - Infiniti (Nissan) - Mazda - Mitsubishi - Mercedes - Opel - Peugeot - Seat - Skoda - Volvo - VW

opdateret 21. marts 2014

 

   Sikkerbil.dk - Her kan du læse om systemerne på dansk  -klik på  flaget for HJEM 

Bilerne: Systemerne:

Mitsubishi Forward Collision Mitigation

Auto Brems System

VW/Skoda Crew Protect Assist

Pre-crash system

VW/Skoda Front Assistant

Auto Brems System

Seat/Skoda Lane Assist

Vognbaneassistent

VW/Skoda Multi Collision Brake

Supplerende sikkerhedssystem

Ford Lane Keeping Alert 2012 

Vognbaneassistent system

Audi Secondary Collision Brake Assist 2012

Bremser bilen ved "den anden kollision"

Audi A6  2012   

Audi pre sense front plus. Pris uddelt 2012

Ford  Focus 2011

Ford Driver Alert (Fører alarm)
Ford Forward Alert (Kollisionsalarm)

Mercedes-Benz 2011

Mercedes-Benz Attention Assist (Opmærksomhedsalarm)
Mercedes-Benz Collision Prevention Assist (Anti-kollisionsalarm)

VW City Emergency Brake 2011

Autobrems- City. Bremser selv bilen op til 30 km/t. (AEB-city)

Opel 2011

Opel Adaptive Forward Lighting (AFL) (selvlærende frontlys)

Mazda 3   

Mazda Rear Vehicle Monitoring system (RVM) (bagudrettet overvågningssystem)

Ford SYNC Emercency Assistance

Automatisk ulykkesalarm (e-call)

Ford Focus 

Ford Lane keeping Aid (vognbaneassistent)
Ford Active City Stop

Ford My Key 

Supplerende sikkerhedssystem

Infiniti

Lane Departure Prevention (LDP) (vognbaneassistent)

Audi A4

Audi Side Assist

BMW 5

BMW Assist Advanced eCall

Citroën C4
Citroën C5
Citroën DS3

Citroën Localized Emergency Call

Honda Accord
Honda CRV
Honda Legend

Honda Collision Mitigation Braking System (CMBS)

Mercedes-Benz E
Mercedes-Benz E

Mercedes-Benz PRE-Safe
Mercedes-Benz PRE-Safe Brake

Opel Astra
Opel Insignia

Opel Eye

Peugeot 308, 308CC, 3008, 5008  Peugeot Connect SOS
Volvo XC60  Volvo City Safety

Volkswagen 

Volkswagen Lane Assist

Find omtalerne i rækkefølge som på oversigten herover..
Teksterne er direkte oversat og indeholder ingen kommentarer eller holdninger til systemerne fra Euroncap.dk

 


 

Audi pre sense front plus
 Audi A6        

Audi pre sense front plus er designet til at
hjælpe med at undgå eller afbøde kørsel op i bagenden af den forankørende trafik, hvad enten den er i bevægelse eller holder stille.
To langtrækkende radarer, placeret foran på bilen, kan beregne om der er sandsynlighed for en bagendepåkørsel med mindre der gribes ind. Information fra de forreste radarer kombineres med data fra en et kamera monteret over frontruden. Systemet vil så, hvis en kritisk situation opstår, forsøge at hjælpe føreren med at undgå en ulykke. For det første ved at udsende en optisk og en akustisk advarsel, og bremsesystemet strammes op, klar til hurtig reaktion som forberedelse
til en undvigemanøvre foretaget af bilens fører. Hvis føreren ikke reagerer og den kritiske situation øger, gives et yderligere varsel: en lille stød i bremserne  bruges til at tilskynde chaufføren til at reagere. Er der stadig ingen reaktion, vil Audi pre sense front plus automatisk anvende den relevante bremsekraft der skal til for at undgå eller afbøde en kollision. Samtidig strammes sikkerhedsselerne, så de ligger fast ind til kroppen. Havariblinket tænder automatisk for at advare andre trafikanter. Audi pre sense
front plus
fungerer ved hastigheder under 200 kilometer i timen. Optisk, akustisk og bremsestød-advarsler er aktive også for hastigheder over 200 kilometer i timen.

Fordele:
Analyse af ulykkesdatabaser viser, at omkring 19 procent af kvæstede i personbiler er involveret i ulykker i trafikretningen. De vigtigste årsager til sådanne ulykker er førerens uopmærksomhed, og misforståelse og fejlbedømmelse fra førerens side.
Audi pre sense front plus fungerer ved hastigheder mellem nul og 200 kilometer i timen. Under 30 kilometer i timen vil en komplet undgåelse af
et uheld muligvis ikke være mulig, hvis der køres tæt, men systemet vil give betydelige nedsættelse af hastigheden i påkørselsøjeblikket.
Systemet sigter på at nedsætte muligheden for ulykker ved højere hastigheder samt mildne skaderne, hvis ulykken er uundgåelig.
Hvis alle biler på vejen blev udstyret med et sådant system, ville Audi pre sense front plus give en vis beskyttelse i den form for ulykker, hvor omkring 5.000 mennesker er indblandet hvert år i de 27 EU-lande.

.


Efterhånden som en forhindring kommer nærmere overtager Audi pre sense front plus styringen af bremsesystemet, hvis bilens fører ikke reagerer på forskellige advarsler. Er en kollision uundgåelig, lukker systemet automatisk for bilens vinduer og soltag og strammer sikkerhedsselerne omkring personerne ligesom havariblinket tænder

Baggrund for vurdering:
Audi selv  og eksterne samarbejdspartnere har arbejdet med at vurdere systemets funktionalitet i laboratorier og på testbaner for at sikre, at de advarsler, som systemet giver til bilens fører mødte de stillede mål. Ligesom det blev efterforsket om den automatiske bremsefunktion fungerede som forventet.
Endelig har Audis testkørere tilbagelagt adskillige millioner af kilometer på det almindelige vejnet i biler udstyret med Audi pre sense front plus.

Begrænsninger:  
Audi pre sense front plus kan slås fra, hvis føreren ønsker det. Ved frakobling gemmes systemets aktuelle indstillinger i tændingsnøglen og aktiveres igen, hvis bilens genstartes. Systemet er ikke automatisk tilkoblet ved starten på en kørsel.
Audi pre sense front plus fungerer kun, hvis bilen/bilerne eller andre forhindringer foran giver en vis form for radarreflektion. Desuden kræver radaren et klart udsyn fremad og effektiviteten forringes af sne, kraftigt opsprøjt, is eller snavs.

Til hvilke biler kan systemet fås?
Audi pre sens front plus  har fået Euro NCAPs pris for systemets mulighed for montering i Audi A6 inden for grænserne af de 27 EU-lande. Check selv hos forhandleren og mulighederne i dit land.

Vil du se en video med, hvordan
Audi pre sens front plus
fungerer?
Klik HER 

 

 
 

Ford Driver Alert
 Ford Focus       

Ford's Driver Alert er et førerassistent system, som bruger et fremadrettet kamera til at registrere bilens placering på kørebanen og til at registrere træthed hos føreren. Hvis førerens opmærksomhedsniveau falder under en vis grænse, f. eks. hvis føreren er blevet træt og foretager urimelige korrektioner med rattet, vil systemet komme med en visuel og hørbar advarsel, der skal virke som en opfordring til føreren om at holde pause. 
Der er to alarmniveauer: En blød advarsel i form af en klokke for at få føreren til at kigge på skærmen i instrumentpanelet. Den hårde advarsel udløses, hvis førerens opmærksomhed forbliver under et vist niveau.

 

Fordele:
Det skønnes, at overtræthed er skyld i  over 6.000 alvorlige og dødelige ulykker årligt i Europa.
Fører-alarmens succes afhænger af, hvordan bilens fører forholder sig til advarslen og måske tager et hvil.
Et system som Driver Alert skønnes at kunne dæmme op for en  tredjedel af alle uheld, der involverer en passagerbil

Baggrund for vurdering: Ford foretog en lang række test i køresimulatorer for at fastlægge mønsteret for en karakteristisk overtræt kørsel. Landevejstest blev desuden foretaget for at fastslå kameraets muligheder på de forskellige vejtyper i EU.
I tilslutning til Fords egne tests af fører-alarm systemet blev der foretaget eksterne test, udført af Euro NCAP laboratorier for at sikre, at Driver Alert opfyldte målene for, hvornår der skulle gives advarsler til bilens fører.


Den lille skærm fortæller, at Ford Focus'en har alarmsystemet, der advarer mod overtræthed. Det sker ved lys og lyd og anden visuel information.



Bilen overvåges fra alle sider af kamera, radar og ultralyd  

Begrænsninger:  Ford Driver Alert kan kun advare en fører om, at vedkommende er overtræt. Det er førerens ansvar at tage et hvil og at sikre, at hvileperioden er tilstrækkelig til at blive frisk igen. Driver Alert kan ikke vurdere kvaliteten af hvilet. Imidlertid vil Driver Alert  efter en hvileperiode fortsætte med at registrere køremønsteret og vil advare føreren igen, hvis der spores overtræthed.
Det er forudsat, at advarslerne vil inspirere føreren af bilen til at tage et hvil.

Til hvilke biler kan systemet fås?
Ford Driver Alert er blevet belønnet for dets mulighed for at kunne leveres til Ford Focus, hvor det i 27 EU lande er en del af en sikkerhedspakke.

Vil du se en video med, hvordan Ford Driver Alert fungerer?
Klik HER 

 

 

 

Ford Forward Alert
 Focus (2011)             

     

Ford Forward Alert er et advarselssystem, der benytter radar-teknologi til at scanne forankørende bilers kørselsmønster. Hvis systemet registrerer en bremsende eller helt standset bil, og der dermed opstår fare for kollision, aktiveres en hørbar alarm. Hvis føreren ikke bremser, forberedes bremserne til omgående katastrofe-opbremsning. Føreren vil registrere et lille ryk og i samme øjeblik han slipper speederen vil bilen bremse ned, ligesom første berøring af bremsepedalen aktiverer bremserne med fuld kraft.
Ved hastigheder mellem 7 og 180 km/t scannes området op til 200 meter foran bilen for tilstedeværelsen af faste genstande, der kan tilbagekaste et radarsignal.
Cirka 2,5 sekund før sammenstødet sker, advares føreren af bilen om en mulig fare.
Omkring et sekund senere griber elektronikken ind, således, at når føreren løfter foden fra speederen, leverer bilen selv en moderat bremsekraft.
I samme øjeblik føreren træder på bremsen, leveres automatisk fuld bremsekraft uanset hvor lidt eller meget føreren træder på bremsepedalen.

Fordele:
Det skønnes, at 17% af alle ulykker i Tyskland med personskade er bagendekollisioner i langsgående trafik.
Den overvejende ulykkesårsag til sådanne ulykker er uopmærksomhed fra førerens side eller fejlfortolkning af en trafiksituation.
Ford Forward Alert system fungerer mellem 7 km/t og 180 km/t. En reduktion på op til 25 procent for såvel mindre og alvorlige personskader tænkes muligt for biler forsynet med Ford Forward Alert. Hvis alle biler på vejen var forsynet med et system som Ford Forward Alert, ville det svare til, at systemet ville levere advarsler i forbindelse med ulykker, hvor årligt omkring 8.500 personer er alvorligt skadet og 63.500 får mindre skader. i 27 EU-lande.

 

Baggrund for vurdering: Udover Fords egne tests af advarselssystemet, blev der foretaget omfattende tests af uafhængige Euro NCAP laboratorier for at sikre, at systemet levede op til de mål, der var sat for hvornår der skulle advares.
Disse banetests fastslog graden af reduktion af kollisionshastighedi i forskellige tænkte ulykkessituationer.
Fords ulykkesgruppe analyserer omhyggeligt ulykker med Ford-biler i det virkelige liv og registrerer effektiviteten af fabrikkens avancerede sikkerhedsudstyr.

 


I instrumentpanelet ses denne advarselsskærm, der lyser op for at fortælle at systemet er trådt i funktion


En bil kører pludselig ud i trafikken. Ford Forward Alert hugger selv bremsen i bund, hvis det er nødvendigt eller bremser blødt, hvis systemet skønner det tilstrækkeligt.

Begrænsninger:  Ford Forward Alert kan slås til og fra af føreren. Hvis det er blevet slået fra, forbliver det fra indtil det manuelt bliver koblet til igen og går altså ikke automatisk på "on" ved starten af en ny kørsel.
Systemets status er konstant vist på et belyst piktogram i instrumentpanelet.
Forward Alert systemet forudser, når en ulykke er på vej til at ske. For at kunne det, skal systemet modtage effektiv radarrefleks fra objekter, som bilen nærmer sig.
Desuden kræver radar-måleren et klart overblik over vejen. Effektiviteten falder, hvis der optræder sne, mudder eller blade. I andre tilfælde vil systemet ikke kunne hjælpe føreren, f. eks. i snævre vejsving og i tilfælde, hvor en anden bil kommer på tværs.

Til hvilke biler kan systemet fås?
Ford Forward Alert er blevet belønnet for systemets mulige tilstedeværelse i Ford Focus, hvor det optræder som ekstraudstyr i 27 EU-lande.

Vil du se en video med, hvordan Ford Forward Alert fungerer?
Klik HER 

 

 
 

Mercedes-Benz Attention Assist
B-klasse 
(2011)             

     

Mercedes-Benz Attention Assist er et førerassistent system, som er beregnet til at hjælpe bilens fører med at erkende træthed eller uopmærksomhed med det formål, at få vedkommende til at tage et hvil.
Er føreren frisk vil vedkommende konstant registrere bilens position påkørebanen og foretage små styrekorrektioner for at holde bilen på sikker kurs.
Er føreren derimod træt, vil der være perioder med uopmærksomhed, og i den tid sker der meget lidt styreinput, og da ofte fulgt af pludselige og hurtige korrektioner, når føreren så at sige vågner op.
Attention Assist bruger en sensor, der er følsom overfor styrevinklen for at registrere, hvordan føreren reagerer. Ved hastigheder mellem 80 og 180 km/t identificerer systemet et reaktionsmønster, der svarer til det, der på engelsk kaldes "drowsy driving" - søvnig kørsel og kombinerer målingerne med andre informationer som f. eks. tid på dagen og varigheden af den foretagne kørsel.
Hvis en sekvens af den slags kørsel svarer til det, som bilens fører aktuelt leverer, advarer systemet føreren om, at det er tid for et hvil ved på instrumentpaneletat vise en kaffekop og ved en advarselstone. Føreren kan fjerne advarslen når den er opfattet.
Reagerer føreren ikke på advarslerne og fortsætter den uopmærksomme kørsel, vil signalerne blive gentaget tidligst efter 15 minutter.
bruger et fremadrettet kamera til at registrere bilens placering på kørebanen og til at bregne en grad af overvågning for bilens fører. Hvis førerens opmærksomhedsniveau falder under en vis grænse, f. eks. hvis føreren er blevet træt, vil systemet komme med en visuel og hørbar advarsel. Desuden vil Driver Alert (føreralarm) systemet vise førerens aktuelle tilstand.

Fordele:
Det skønnes, at "søvnig kørsel" er den overvejende årsag til 20% af alle alvorlige ulykker i Europa. Attention Assist systemets virkning afhænger af førerens reaktion overfor advarslerne er et hvil.
Selv en beskeden andel af bilister, der reagerer på systemet, fører til et skøn om at Attention Assist vil kunne spare 1.875 personskader årligt i Europa.


 


Et billede af en kaffekop lyser op på instrumentpanelet fulgt af en advarselstone hvis systemet registrerer en tydelig uopmærksom kørsel.

Baggrund for vurdering: Mercedes-Benz har gennemført omfattende tests med brug af køresimulatorer for at fastslå køremønsteret for søvnig kørsel. Også test i den almindelige trafik blev foretaget under omhyggelig overvågning af instruerede bilister, der vurderede deres egen grad af sløvhed. I nogle tilfælde blev føreren udstyret med elektrokardiograf (EEG) som blev anvendt som en objektiv målemetode.
På den måde kunne man finde et passende niveau for, hvornår, der skulle advares.
Køretests blev foretaget på vejeunder ekstreme forhold for at sikre, at styrevinkelmåleren fungerer pålideligt og robust under alle forhold.

Begrænsninger:  
Mercedes-Benz Attention Assist kan kun advare en fører om, at vedkommende er sløv. Det er førerens eget ansvar at tage et hvil, der er tilstrækkeligt til at gøre føreren køreklar igen.
Efter et stop vil systemet fortsætte med at måle kørselsmønsteret og advare igen, hvis sløvhed på ny registreres. Det forudsættes, at advarslerne vil anspore føreren til at tage et hvil.
Under ekstreme vejforhold med f. eks. kraftige, tværgående vindstød, kan systemet tænkes at advare, selv om føreren er vågen og opmærksom.

Til hvilke biler kan systemet fås?
Mercedes-Benz er blevet præmieret for Attention Alert systemet i den nye B-klasse (2011)., hvor det er standard i 27 EU-lande.
Systemet er også tilgængeligt til andre biler, som Euro NCAP har testet som f. eks. C-klassen samt  E og M-klassen. I nogle lande vil systemet kun blive tilbudt som del af en pakkeløsning.

(Udstyr som Attention Alert indgår endnu ikke som element Euro NCAP-testen på anden måde end den separate Euro NCAP Advanced præmiering. red.)

Klik HER hvis du vil se en video med, hvordan Mercedes-Benz Attention Assist-systemet fungerer.

 
 

Mercedes-Benz Collision Prevention Assist
B-klasse 
(2011)             

     

Mercedes-Benz Collision Prevention Assist er skabt til at hjælpe bilens fører til at undgå eller mildne en langsgående ulykke. Systemet kombinerer to hovedfunktioner: Advarsel mod frontal kollision og selvlærende bremseassistent.
En enkelt radar scanner et område cirka 80 m frem for objekter, som vil kunne være mulige kollisionsemner.
Informationerne fra radaren kombineres med andre parametre som f.eks. bilens hastighed og bane for at kalkulere muligheden for et sammenstød.
Ved hastigheder mellem 30 og 250 km/t udsendes en advarsel til føreren af bilen hvis sandsynligheden for en kollision med et andet bevægeligt objekt overskrider en kritisk værdi.
På dette tidspunkt vil Collision Prevention Assist også aktivere Mercedes-Benz PRE-SAFE-system, hvis det er monteret i bilen som ekstraudstyr.
PRE-SAFE blev belønnet af Euro NCAP i 2010 og forbereder bilens sikkerhedssystemer (airbags og seler) på at skulle fungere.
Hvis føreren af bilen reagerer på kollisionsadvarslen ved at aktivere bremsen, sikrer det selvlærende bremsassistent system, at bilen nedbremses optimalt. Nok til at bilen standser før kollisionen sker, hvis det er muligt. Der bremses dog ikke mere end nødvendigt for den enkelte hændelse og så lidt som muligt for at sikre, at bilerne der eventuelt kører bagved har en chance for at standse korrekt uden at fronten når at røre den forankørende bils bagende.


Fordele:
Det skønnes i dette projekt, at omkring 19 procent af alle alvorlige trafikulykker i Tyskland er bagendekollisioner i forbindelse med langsgående trafik.
I omkring 70 procent af disse ulykker bremsede føreren af bilen ikke hårdt nok eller trådte for sent på bremsepedalen til at kunne opnå at afværge en kollision.
Collision Prevention Assist sigter på denne form for ulykke ved at hjælpe føreren til at bremse i tide og bremse tilstrækkelig hårdt. Hvis alle biler i Europa havde et system som Collision Prevention Assist installeret, skønnes det, at omkring 5400 dødsulykker  eller ulykker med alvorlig personskade, kunne undgås hvert år.


Et enkelt radarøje i bilens front sørger for afstandsmålingen og hastighedsregistreringen, der, hvis det er nødvendigt, udløser bremsefunktionen.

Baggrund for vurdering:
Mercedes-Benz har gennemført omfattende tests på prøvebaner for at sikre, at Collision Prevention Assist imødekommer de mål, man har sat for, hvordan advarslerne skal opfattes af bilens fører og hvordan der reageres på dem, ligesom der ikke må kunne komme falske advarsler.
På testbane blev  bremseassistenten udviklet for at sikre, at bremsekraften bliver optimal under alle forhold.
Mercedes-Benz ulykkes-analyse-gruppe overvåger sikkerheden omkring fabrikkens produkter og sammenholder de nye teknikker med skete ulykker.

Begrænsninger:  
Collision Prevent Assist er helt afhængig af førerens reaktion, når der alarmeres om en mulig frontalkollision.
Systemet bremser ikke af sig selv, det forstærker udelukkende den menneskelige indgriben. Systemet kan ikke kobles fra, men lader i sidste ende føreren af bilen bestemme reaktionen.
Collision Prevent Assist kræver en effektiv radarrefleksion fra det emne bilen er på vej til at ramme.. Radarsensoren skal samtidig have klar udsigt fremad og effektiviteten kan nedsættes, hvis der forekommer sne, mudder eller løse blade.

Til hvilke biler kan systemet fås?
Collision Prevent Assist har fået Euro NCAP Advanced-prisen for sin tilstedeværelse som standardudstyr i Mercedes-Benz B-klasse i 27 EU-lande.
(Udstyr som Collision Prevent Assist indgår endnu ikke som element Euro NCAP-testen på anden måde end den separate Euro NCAP Advanced præmiering. red.)

Klik HER hvis du vil se en video med, hvordan Mercedes-Benz Collision Prevention Assist fungerer.

 

 

Opel Adaptive Forward Lighting (AFL) (2011)             

    Man

Opel Astra GTC 
Opel Zafira Tourer
Opel Astra

Opel Insignia

Opel Astra Meriva

 

 

Opel Adaptive Forward Lighting, (forkortet: AFL), er
et system, der forudses at skulle hjælpe føreren af en bil til at opdage forhindringer tidligere end de ellers ville gøre når de kører ind i en vejkurve i mørke eller i andre dreje-situationer. Systemet indeholder to hovedfunktioner: Dynamisk kurvelys og statisk kurvelys.

Normalt peger billygter lige frem. I en kurve vil en bil med dynamisk kurvelys oplyse den del af vejen, som bilen kører frem imod ved at svinge lygterne mod indersiden af kurven.
Det giver et bedre syn ind i kurven og tillader en hurtigere opfattelse af mulige forhindringer.
Det statiske kurvelys er et supplerende kurvelys, som er oplyst med det formål at hjælpe føreren af bilen i snævre kurver som f. eks. under drejemanøvre under bykørsel. Denne ekstra oplysning hjælper føreren af bilen til at undgå en kollision med genstande på vejen eller medtrafikanter.
De fleste drejemanøvrer sker ved lav hastighed og systemet er mest effektivt, hvor det handler om at undgå ulykker med fodgængere og cyklister.

 

 



Kurvelys lader lygterne pege ind i den kurve, som bilen er på vej imod.

Fordele:
Det skønnes, at AFL kan hjælpe til at undgå 15 procent af de alvorlige ulykker, der sker om natten i Europa - eksklusive spritulykker. AFL er beregnet til at give føreren bedre tid til at reagere overfor en mulig fare længere fremme ved at oplyse området bedre end uden systemet.
Hvis AFL-systemet var monteret på alle biler, skønnes det at omkring 1.000 alvorlige ulykker årligt kunne undgås.

Baggrund for vurdering:
Opel udførte en lang række laboratorietests og simulationer for at fastslå den bedste strategi. For at sikre, at den bedste strategi var valgt, blev der testkørt mere end 20.000 km nattekørsel på så mange forskellige vejtyper og under så forskellige trafikforhold som muligt og med særlig sigte på kurvekørsel.

Begrænsninger:
AFL vil stadig være afhængig af førerens reaktion overfor en mulig fare, men systemet sigter mod at give føreren bedre tid til at opdage en kritisk situation. Føreren af bilen kan tænkes at tage hensyn til det bedre lys og afpasse deres kørsel herefter - hvilket vil reducere fordelen ved systemet.

Til hvilke biler kan systemet fås?
Kurvelyset har modtaget sin pris fra Euro NCAP for dets tilgængelighed i  Opel Insignia, Astra GTC, Zafira, Zafira Tourer, Meriva og Corsa (der ikke er Euro NCAP testet under det nye system). Tilgængeligheden varierer fra land til land i sikkerhedspakker i 27 forskellige EU-lande.

Vil du se en video med, hvordan Opels system fungerer?  Klik HER 

 

 

Volkswagen City Emergency Brake
 VW Up! (2011)             

     

Volkswagen City Emergency Brake er et nødbremsesystem, der skal  hjælpe en bilfører til at undgå eller reducere et sammenstød ved lav fart. Ved hastigheder mellem 5 og 30 km/t, overvåger Volkswagen City Emergency Brake  et areal 10 m foran bilen for andre køretøjer, der måtte kunne optræde som en trussel.
Hvis et sammenstød synes uundgåeligt, strammer systemet først bremserne op, så systemet bliver klar til at reagere hurtigt, hvis føreren reagerer med en opbremsning. Har føreren ikke opdaget faren, der er på vej, bremser systemet meget kraftigt op. Under ideelle omstændigheder vil bilen være i stand til at bremse, så en kollision undgås hvis bilens relative hastighed mellem den og en genstand, der måtte nærme sig, er 20 km/t. Undlader føreren at reagere og en kollision synes uundgåelig, aktiverer City Emergency Brake bremsepedalen meget hårdt. Under ideelle forhold vil bilen være i stand til at bremse, således at kollisionen undgås, hvis modparten er omkring 20 m borte.
Ved højere hastigheder vil føreren ikke kunne nå at bremse i tide, men systemet vi da nedsætte kollisionshastigheden.
Hvis føreren griber ind og prøver at undgå kollisionen ved selv at gribe ind ved enten at træde på speederen eller ved at prøve at undvige, vil City Emergency Brake blive deaktiveret og dermed tillade føreren af bilen af gennemføre undvigemanøvren.
City Emergency Brake
 giver ikke føreren en advarsel om den forestående kollision og bremser meget hårdt og meget sent.
Dette er helt bevidst: Måden, som systemet reagerer på er ikke komfortabel og føreren af en bil vil ikke vænne sig til at teknikken således overtager ansvaret for at undgå ulykker.



Fordele:
Volkswagen City Emergency Brake  er en teknologi, der er skabt til at mildne, og i nogle tilfælde, helt undgå bagendepåkørsler ved lav fart mod biler, som kører foran i samme retning.
Bagendekollisioner er blevet meget almindelige. Nogle skøn taler om, at omkring halvdelen af alle trafikulykker involverer en bagendekollision.
City Emergency Brake fungerer kun op til 30 km/t, altså typisk bykørsel.
Dødelige skader er ikke almindelige for passagererne i bilen under denne hastighed.
Alligevel, "bløde" skader som piskesmæld er hyppige, ikke kun for passagerer i en bil, er påkøres bagfra, men også hos den, der påkører.
Det skønnes i denne rapport, at City Emergency Brake vil kunne mildne omkring 22 procent af personskader opstået ved biler, der kolliderer under kørsel i samme retning.

.

 



Baggrund for vurdering:
VW udførte udvidede laboratorietests med simuleringer for at fastslå pålideligheden af City Emergency Brake.
På en testbane blev forsøgsbiler kørt med forskellige hastigheder og med forskellige grader af det overdækning - altså den procentdel af fronten på en bil, som den rammer den forankørende bil med.
I hvert forsøg blev det undersøgt, om systemet havde reageret korrekt Om det var "spændt op" på den forventede tid og om kollisionen var undgået eller om den forventede fartreduktion var opnået før en påkørsel skete.
Landevejstests blev også foretaget for at sikre, at systemet ikke opfattede en trusse, der reelt ikke var til stede,l og aktiverede bremserne unødvendigt

Begrænsninger:  
City Emergency Brake kan kobles fra manuelt, men koble automatisk til næste gang bilen starter.
Systemet fungerer kun mellem 5 og 30 km/t og vil altså ikke være aktivt ved landevejs - og motorvejskørsel.
Systemets radar kan opfatte køretøjer, som står stille eller som kører i samme retning som ens egen bil og det fungerer ved dag og ved nat.
Systemets føler er dog upålidelige, hvis den dækkes af snavs eller sne eller under vejrsituationer, der indbefatter sne eller kraftig regn.
For at modvirke disse problemer, er sensoren placeret i det område af vindspejlet, der dækkes af vinduesviskerne

Til hvilke biler kan systemet fås?
VW har fået præmien for City Emergency Brake, leveret som en tilkøbsmulighed til VW Up!. I nogle lande vil det være en del af en pakke med andet udstyr.

Vil du se en video med, hvordan VW's system fungerer?
Klik HER 

 

Ford Lane Keeping Aid
 
Ford Focus (2011)

     

Ford Lane Keeping Aid er en kamerabaseret teknologi, som hjælper bilisten til at komme tilbage i sporet, hvis bilen utilsigtet er på vej over i en anden vejbane. Vibrationsniveauet kan indstilles på tre følsomhedsniveauer, og en visuel advarsel vises på informationsdisplayet.
 Et kamera, placeret øverst i forruden, analyserer uafbrudt hvor bilen er placeret på vejbanen i forhold til vognbane-markeringerne. Typisk fuldt optrukne eller stiplede linjer.
Ford Lane Keeping Aid forsøger at holde bilen inden for markeringerne på to måder:
Hvis systemet ser bilen drive ud mod en spærrelinie påvirkes rattet automatisk en smule den modsatte retning ind mod midten af banen. Det er en ganske beskeden styrekraft, der anvendes og den vil normalt ikke være tilstrækkelig til at holde bilen inden for linjemarkeringen. Det vil imidlertid være nok til at føreren af bilen registrerer indgrebet som en indikation af, af der skal justeres på bilens retning.
Næste trin er at rattet begynder at vibrere, hvis bilen er driftet ud over en spærrelinie.
De to dele af systemet kan deaktiveres separat af føreren. Alarmfunktionen i form af rattet, der vibrerer, går tilbage til de seneste indstilling, som føreren valgte - til "off", hvis føreren havde slået funktionen fra.
Styrekræfterne er altid "off" ved starten af en kørsel og skal slås til af føreren, hvis vedkommende finder det nødvendigt. Systemet fungerer kun ved hastigheder over 65 km/t og assisterer kun under motorvejskørsel. Ikke under bykørsel, hvor man tit må skifte bane.
Ford Lane Keeping Aid fungerer ikke hvis afviserblinket er aktiveret og dermed signalerer, at baneskiftet sker med vilje. Systemet fungerer med en eller to linjer. Det prøver ikke at centrere bilen mellem to striber, så systemet kan afgøre om en enkelt vognbaneafmærkning nærmer sig eller bliver overskredet.

Fordele:
Ford Lane Keeping Aid er en teknologi, der er skabt med det formål at hjælpe føreren af bilen til at undgå  ulykker på grund af utilsigtet baneskift.
De sker som regel på motorvejene eller hovedveje på landet. Graden af alvor vil ofte være høj på grund af kollisionshastigheden og personskaderne kan blive fatale.
Det skønnes, at et system som Lane Keeping Aid vil kunne skabe en fordel i omkring 4% af alvorlige og 9% af dødelig kvæstede bilpassagerer i Europa.
Man skal dog være klar over, at den slags skøn er afhængig af flere forhold. F. eks. systemet tilkoblede status og den response, der vil ske fra førerens side efter systemets advarsler.


Baggrund for vurdering: Systemet er testet indenfor Ford Group på et uafhængigt testlaboratorium i Tyskland (BAST). Bilen fik lov til at drifte hen mod vognbane markeringen med flere forskellige sideføringskræfter og hastigheder.

Ford Lane Keeping Aid holder via et kamera i forruden øje med om bilen er på vej ud over striberne. Sker det efter systemets opfattelse utilsigtet, sætter bilens beskedne styrekræfter ind på at bringe bilen på rette spor samtidig med, at føreren diskret advares

I hvert tilfælde blev funktionen kontrolleret ved hjælp af præcisions-GPS (differental gps) for at se, om systemet kendte til vognbanemarkeringen: om det forsøgte at styre bilen bort fra vognbanemarkeringen og om det var i stand til at holde bilen borte fra et baneskift - og ligeledes om det producerede en advarsel til føreren via rattet.
Systemet blev testet bredt ud over Europa for at skabe en lang række forskellige kørselsscenarier, som systemet kunne testes op imod.

Begrænsninger:  Ingen af Ford Lane Keeping  Aid kobler automatisk til ved kørslens start, hvilket betyder, at føreren af bilen selv skal afgøre om systemets funktioner er ønsket.
Fejlfri funktion kræver, at kameraet har frit udsyn. Det vil ikke kunne fungere
, hvis markeringerne er utydelige eller usynlige for systemet på grund af sne, mudder eller kraftig regn.
For at sikre klar sigt gennem vindspejlet, er dette el-opvarmet, ligesom kameraet er placeret i et område, som renses af vinduesviskerne.
Ford Lane Keeping Aid vil ikke kunne genkende alle typer af afmærkninger. I andre tilfælde kan en ikke optimal funktion ventes, således at føreren får unødvendige advarsler.

Til hvilke biler kan systemet fås? Euro NCAPs præmiering af systemet gælder for den Ford Focus som er testet i 2011 og som mindst tilbyder systemet som ekstraudstyr. Muligheden kan variere fra land til land. I nogle lande vil systemet kun blive markedsført i en udstyrspakke og ikke tilbudt til alle bilens modelvarianter. Check med din lokale forhandler, om systemet kan leveres.

 

Vil du se en video med, hvordan Fords Lane-keeping Aid  fungerer?
Klik HER 

 

 


Ford Active City Stop
 
Ford Focus (2011)

 

Ford Active City Stop er et system, som hjælper til at undgå uheld ved lave hastigheder eller reducerer deres alvor. Under 30 km/t scanner en sensor placeret på den øverste del af frontruden et område på op til 7,6 meter foran bilen for eventuelle forhindringer.
Hvis der detekteres en risiko i form af en forankørende, der bremser, en langsomt kørende bil eller en, der måske er parkeret, begynder systemet af gøre bremserne klar og øger  nødbremsesystemets følsomhed, således at systemet er optimalt justeret til at assistere føreren med en nødopbremsning.
Reagerer føreren ikke med bremsning eller ratbevægelse og en kollision er umiddelbar uundgåelig, vil Ford Active City Stop selv "træde" hårdt på bremsen.
Hvis den relative hastighed mellem Ford Focus og bilen foran er mindre end 15 km/t, vil Volvoen være i stand til at bremse, så kollisionen undgås. Ved højere hastigheder vil City Aid ikke være i stand til at få bilen til at undgå kollisionen, men vil reducere sammenstødets voldsomhed.
Hvis føreren griber ind for at undgå kollisionen, enten ved at træde hårdt på speederen eller ved at dreje på rattet, kobler City Safety automatisk fra. Ford Active City Aid er usædvanlig for et automatisk bremsesystem ved ikke at give føreren en advarsel om den forestående kollision, ligesom systemet bremser meget hårdt og meget sent. Dette er med vilje. Måden systemet griber ind på er ikke komfortabel, så bilisten vil ikke forlade sig på, at systemet automatisk passer kørslen.
Beskrivelsen af Fords system er i øvrigt meget lig Volvos. (red.)



Fordele: Ford Active City Stop er en teknologi, der er designet til, under visse omstændigheder, at modvirke bagendekollissioner ved lave hastigheder mellem biler, der kører i samme retning. Bagendekollissioner sker meget ofte, det skønnes ofte, at omkring en fjerdel (her siger Volvo halvdelen) af alle ulykker involverer en bagendekollission.
Active City Stop fungerer kun op til 30 km/t, hvilket betyder, at systemet kun fokuserer på den slags bagendekollisionerr, som finder sted ved bykørsel. Ulykker med alvorlige eller fatale personskader er ikke almindelige for bilpassagerer ved så lav en hastighed som 30 km/t. Til gengæld er piskesmældskader ofte forekommende for passagererne i begge biler, både den, der påkører og den, der bliver påkørt.
Det skønnes, at Active City Stop vil kunne gøre gavn ved enten at uheldet helt undgås eller skaderne mildnes i omkring fem til ni procent af alle bil-til-bil kollisioner.

Ford Active City Stop griber automatisk ind og bremser bilen, hvis føreren ikke gør det. Det sker meget sendt og føles ubehagelig for føreren, hvilket skal modvirke, at bilens fører forlader sig for meget på den elektroniske hjælper under den daglige bykørsel


Systemet fungerer kun ved hastigheder under 30 km/t og selv om en kollisions måske ikke helt undgås, vil kollisionshastigheden være markant reduceret

Baggrund for vurdering: Systemet er testet indenfor Ford Group på et uafhængigt testlaboratorium i Tyskland (BAST). To forskellige typer kunstige forhindringer blev anvendt, forestillende bagenden af biler. Testen blev foretaget med holdende bil og bevægelig bil.
Ford Focus blev  kørt mod forhindringerne uden at føreren af bilen gjorde noget for at undgå en beskeden kollision mod testdukkerne.
Under alle forsøgene reducerede systemet hastigheden eller afbødede påvirkningen.
BAST konkluderer, at systemet fungerer, som Ford har designet det til: det evner at reagere overfor realistiske hindringer og reducere kollisionshastigheden.
 Landevejstests blev foretaget med det formål at sikre, at systemet ikke udgør en trussel ved at bremse unødvendigt.
Systemet blev også evalueret med henblik på specielt førerens accept, og det blev vurderet til at influere positivt på sikkerheden.

 

Begrænsninger:  Active City Stop bliver automatisk koblet til ved hver ny start, men føreren af bilen kan selv slå det fra. Det kobles dog altid automatisk til ved næste start.
Active City Stop fungerer kun under30 km/t og vil derfor ikke have nogen betydning ved motorvejskørsel. Systemet kan registrere biler, der kører eller holder stille og fungerer også i mørke.
  Kommer der snavs eller sne på sensoren eller er vejret meget dårligt, kan funktionen forringes. Derfor sidder sensoren bag frontruden, et sted, der renses af vinduesviskerne.

Til hvilke biler kan systemet fås? Euro NCAPs præmiering af systemet gælder for den Ford Focus som er testet i 2011.

Vil du se en video med, hvordan Ford Active City Stop fungerer?
Klik HER  

 

 

 NY pr. 23. februar 2011:

Infiniti Lane Departure Prevention 
Infiniti FX                   

Infiniti Lane Departure Prevention (LDP) er en kamerabaseret teknologi, som hjælper bilisten til at komme tilbage i sporet, hvis der har været tale om, at bilen er på vej til et ikke forudset vognbaneskift.

Et kamera, placeret øverst i forruden, analyserer uafbrudt hvor bilen er placeret på vejbanen i forhold til vognbane-markeringerne.

Har føreren ikke tændt afviserblinket før bilen er på vej til at krydse en markeringslinie, opfatter LDP-systemet situationen som et muligt utilsigtet vognbaneskift. Et advarselssignal tændes på instrumentpanelet, og der afgives et lydsignal.

Samtidig aktiveres bremserne forsigtigt på hjulene i den side af bilen, der vender ind mod vognbanen, der forlades for at hjælpe føreren til at bringe bilen på plads i den rigtige vognbane. Den automatiske opbremsning foregår meget forsigtigt og er ikke beregnet til at standse bilens vej hen over vejstriben. Det er en mild advarsel, der uden videre kan ignoreres, så det altid er føreren, der bestemmer. Reagerer føreren på advarslen stoppes bremseindgrebet lidt efter lidt.

Systemet genkender de fleste afmærkningstyper, hvide som gule, ubrudte striber eller punkterede, ved dag og ved nat og fungerer kun når hastigheden er over 70 km/t.

Ved lavere hastigheder, typisk ved bykørsel, er systemet koblet fra for ikke at irritere eller distrahere føreren med unødvendige advarsler.

Fordele:
Der er flere grunde til, at en bil pludselig foretager et utilsigtet baneskift. Det kan være træthed hos føreren, svækkelse, uopmærksomhed eller føreren kan være blevet distraheret.

Uanset årsagen kan konsekvensen blive fatal: en frontal kollision med modkørende trafik.

Kørebaneskift er en betydelig faktor i forbindelse med dødsulykker eller alvorlige færdselsuheld med personskade til følge.

LDP hjælper føreren til at forblive i den valgte kørebane ved at advare, hvis der viser sig tendenser til, at bilen utilsigtet er ved at skifte bane.

Når alle faktorer der kan henføres til LDP tages i betragtning, skønner Infiniti (Nissan), at hvis LDP var monteret p alle biler, ville cirka 12 procent af dødsulykkerne i trafikken kunne undgås . Det vil betyde minus 5000 dræbte årligt.

Baggrund for vurdering: Intensiv testkørsel i trafikken er foretaget af fabrikken for at fastlægge mængden af situationer, hvor LDP vil kunne registrere vejafmærkningerne. Systemet har en tid været p markedet i USA og Japan, men Infiniti forsikrer, at systemet også vil kunne registrere de europæiske afmærkningsformer.

Banetests er blevet foretaget for at sikre, at systemet afgiver de nødvendige advarsler i et bredt spekter af hastigheder og accelerationer, styrevinkler, vejbanens hældning mv.

Man har også undersøgt førerens følsomhed overfor de givne advarsler, ligesom det lille indgreb, der får bilens til at dreje en anelse ind på plads, blev fastslået ved laboratorietests

Infiniti vognbaneassistent holder via et kamera i forruden øje med om bilen er på vej ud over striberne. Har føreren ikke aktiveret afviserblinket, opfatter systemet stribepassagen som utilsigtet og advarer med lys og lydsignaler

 

Her er de to hjul, der ved en automatisk nedbremsning vil søge at trække bilen forsigtigt på plads, markeret med rødt. Bilen kører mod beskueren

 

Begrænsninger:  Lane Departure Prevention (LDP) skal slås til ved kørslens start. Dog vil føreren uanset om systemet er slået til eller ej stadig få visuel og lydmæssige advarsler ved et øjensynlig ikke tilsigtet, begyndende baneskift. I forbindelse med advarslerne vil det kræve, at føreren selv slår bremsefunktionen til.

LDP kræver tydelige og rene vejbanemarkeringer. Er der ikke vognbanemarkeringer eller er de usædvanlige f. eks. på grund af vejarbejde, vil systemet ikke fungere effektivt. Mens Infiniti har forsikret, at systemet i de fleste tilfælde genkender markeringerne, vil systemet ikke fungere, hvis markeringerne er utydelige eller usynlige for systemet på grund af sne, mudder eller kraftig regn.

LDP er beregnet til at skulle bruges på motorveje, ikke i byerne. Derfor fungerer systemet kun på veje, der går rimelig ligeud.

 

Til hvilke biler kan systemet fås?
LDP har fået sin pris i forbindelse med Infiniti FX, hvor det er ekstraudstyr. Tilgængeligheden af ekstraudstyr kan variere fra land til land. I nogle lande kan LDP være en del af en pakkeløsning og tilbydes måske ikke på alle modelvarianter. Check det med forhandleren.

 

Vil du se en video med, hvordan systemet fungerer?
Klik HER  

 

 

 

Audi Side Assist
Audi A 4                      

 

Assistent-systemet skal hjælpe føreren til at skifte vognbane uden risiko for at komme i konflikt med medtrafikanter. På bageste kofanger er monteret to små radarøjne, der ved hastigheder over 30 km/t overvåger trafikken i et område på 70 m bag bilen og til et punkt ud for førerens synsvinkel. Herved forsvinder den velkendte blinde vinkel. Men Audi Side Assist", som systemet kaldes på engelsk, gør mere end blot at checke den blinde vinkel. Det checker også kontinuerligt hvor hurtigt de bagfra kørende biler eventuelt nærmer sig.og bliver derved i stand til at afgøre, om det vil være sikkert at foretage et vognbaneskift. Så længe føreren af "vores" bil ikke giver tegn til at ville overhale, er der kun fast lys i en advarelslampe. Det fortæller, at der er en mulig fare i form af en bagfra kommende bil. Sætter føreren afviseren i gang, blinker lampen kraftigt. Systemer virker både, nar man overhales og når man selv overhaler. Her fortæller advarselsblinket, at man endnu ikke må trække ind foran den overhalede bil.

Fordele: Mest ved landevej- og motorvejskørsel, hvor den slags ulykker normalt sker ved højere hastigheder med følgende større skadesalvor. Audi skønner, at 80% af skaderne ved denne form for ulykker er alvorlige mod 50% ved andre former for landevejs- og motorvejsulykker. 

Baggrund for vurdering: Audi har testet systemet intensivt på en bane under dets udvikling, bl.a. for at konstarere antallet af fejlmeddelelser. Desuden har professionelle testkørere testet systemet poå almindelig vej i al slags vejr. En kundeundersøgelse har vist høj brugertilfredshed

 

Audi Side Assistent lægger en beskyttende zone omkring bilen, men systemet har, ligesom andre, tilsvarende nogle princielle fejl. Men stadig en hæderspris værdig

Begrænsninger:  Føreren skal selv slå systemet til og fra. I sving kan systemet reagere på en parallelt kørende bil, der er to vejbaner borte. På samme måde kan systemet snyde, hvor vejbanen snævrer ind ved f. eks. vejarbejde. Systemet er afhængig af, at radarøjnene tydeligt registrerer trafikken. Det kan svigte i kraftigt regnveje og i snevejr, ligesom en trailer på krogen kan influere uheldigt. Derfor frakobler en original Audi-trækkrog systemet, men det gør en uoriginal krog ikke.

 

Til hvilke biler kan systemet fås?
Euro NCAPs vurdering er sket på baggrund af Audi A4, hvor systemet er fabriksmonteret tilbehør. Euro NCAP har også testet Audi Side Assist på Audi Q5 og Q7. Det er forskelligt fra land til land om  systemet kan fås standardmonteret udstyr,  alene eller kun som mulighed i en pakkeløsning.

 

 

Vil du se en video med, hvordan systemet fungerer?
Klik HER

BMW Assist Advanced eCall

BMW 5                        

 

 

Hvis systemets kollissionsdetektorer mærker, at bilen er impliceret i et trafikuheld, sender en computer i bilen detaljer om uheldet til en hjælpecentral. Det er i dag BMWs egne centraler, mens meningen er, at det skal være til offentlige centraler. eCall systemet er imidlertid ikke på plads i alle lande, så bilfabrikanter, der sælger systemet, må selv tage affære.
Computeren oplyser bilens præcise position, antallet af forsædepassagerer, kollisionens alvor og retning, antallet af udløste airbags samt selernes status (f. eks. om selestrammere er udløst). I biler med væltningsføler afleverer computeren desuden oplysning om bilen står på alle fire hjul. BMW Advanced eCall beregner desuden risikoen for alvorlige personskader ved hjælp af en samlet kalkulation fra de nævnte følere.
Alarmen sender en SMS til et BMW call-center. Samtidig oprettes en taleforbindelse mellem bil og call-center. Hvis bilens passagerer  er bevidstløse eller på anden måde ude af stand til at reagere tager call-centeret automatisk affære. Systemet kan også aktiveres manuelt. Systemet scanner alle mobilforbindelser i området for at skabe kontakt til centralen.
Skønt BMW Advanced eCall kun kan købes i nogle lande, kan det bruges i hele Europa, hvis der blot er en rimelig god GPS-dækning. BMWs call-center alarmerer også de nationale redningskorps.

 

Fordele:Ved dødsulykker sker dødsfaldet i en tredjedel af sagerne normalt inden for de første 10 minutter efter ulykken. BMW Advanced eCall kan ikke hjælpe disse mennesker.
I de resterende tilfælde sker dødsfaldet imidlertid først efter 1,5 til 2 timer. En hurtig indsats kan derfor være afgørende for liv eller død, ikke mindst i fjernere områder.
EU-komissionen skønner, at cirka 2.500 liv vil kunne spares i Europa, hvis bilerne har et nødkaldesystem, mens antallet af alvorlige kvæstelser vil reduceres med 10-15%. Er eCall-systemet som i BMW 5, vil yderligere 1.500 liv kunne spares, skønnes det.
  

BMW Assist Advanced eCall reagerer automatisk, hvis bilen indblandes i en ulykke  (øverst tv.). BMWs call centre opfanger alarmen og beslutter, hvad, der skal gøres (øverst th.). Assistance i form af udrykningskøretøj eller redningshelikopter sendes afsted (nederst tv.). Tilskadekomne bringes til sygehus(nederst th.). 

Begrænsninger:  BMWs system kræver i øjeblikket abonnement, men en ikke oplyst periode er inkluderet i købet. Herefter skal der tegnes et årsabonnement før at systemet fungerer optimalt. Er abonnementet udløbet, vil Advanced eCall stadig foretage et nødopkald til 112, men yderligere data tilbageholdes.
BMW Advanced eCall fungerer kun i nogle lande, men BMW arbejder på at udbrede systemet, hvilket afhænger af tilstedeværelsen af offentlige opkoblingspunkter (PSAP).
BMW Advanced eCall  er afhængig af mobilnetværket (GSM), og her er der, som bekendt, steder, der ikke har dækning. Desværre netop de steder, hvor systemet vil være til størst hjælp for en ulykkesramt bil.

 

Til hvilke biler kan systemet fås?
Hædersprisen er givet for systemets mulige tilstedeværelse i BMW 5-serien. Foreløbig dog kun i Frankrig, Italien, Tyskland og Østrig. I England  er kun et simplere eCall system tilladt, ikke advance-funktionerne. Systemet er også tilgængeligt i alle andre BMW'er som Euro NCAP har testet , heriblandt  BMW X3, der ventes offentliggjort i november i år. Ellers er tilgængeligheden forskellig fra land til land.

Vil du se en video med, hvordan systemet fungerer?
Klik HER  

Citroën Localized

Emergency Call

Citroën C4 
C5          
DS3
       

Hvis systemets kollissionsdetektorer mærker, at bilen er impliceret i et trafikuheld, sender en computer i bilen detaljer om uheldet til en hjælpecentral. Crash-sensorer registrerer, når en bil har været indblandet i et uheld ved ar måle decellerationen og registrere, hvis udstyr som airbags og  selestrammere er udløst.

Registrerer Citroën Localized Emergency Call en ulykke, sendes automatisk en SMS til et Citroën Call-center med oplysning om bilens præcise position i ulykkesøjeblikket og de 10 senest kendte positioner, således at bilens kørselsretning kan fastsættes. Herefter opretter systemet automatisk en taleforbindelse mellem bil og call-center, således at personer i bilen om muligt kan kommunikere med en trænet operatør.
Er personerne i bilen bevidstløse eller blot ude af stand til at kommunikere, varsler Citroën call-centeret en redningstjeneste, der rykker ud. Opnås forbindelse, spørger operatøren om omfanget af personskade og beslutter i hvilken grad, et større apparat skal sættes i gang.

Selv om mobildækningen skulle være for svag på ulykkestedet, vil bilens alarm ofte alligevel nå frem, idet SMS'en, som bilen afsender, kræver mindre effekt end en taleforbindelse.

Når Citroën Localized Emergency Call er købt, er der fri service og systemet garanteres operationelt i hele bilens levetid. Er en ejer af bilen bange for, at systemet skal gribe ind i privatlivets fred, kan systemet kobles fra, således at der kun sker automatisk opkald til 112.

 

Fordele:Ved dødsulykker sker dødsfaldet i en tredjedel af sagerne som regel inden for de første 10 minutter efter ulykken skete. Citroën Localized Emergency Call kan ikke hjælpe disse mennesker.
I de resterende tilfælde sker dødsfaldet imidlertid først efter 1,5 til 2 timer. En hurtig indsats kan derfor være afgørende for liv eller død, ikke mindst i fjernere områder.
Det skønnes at cirka 2.500 liv samt 10-15% af alvorlige kvæstelser vil kunne spares i Europa, hvis bilerne har et nødkaldesystem.  
  

 


Et nødkald sker automatisk eller man kan aktivere en kaldeknap på kontrolboksen bag bakspejlet

 

Baggrund for vurdering: Systemet er  testet i mange crashkonfigurationer og i henhold til gældende lovgivning for at sikre, at sensnsorer og kontrolenheder er tilstrækkelig robuste til at modstå selv alvorlige kollissioner. Systemets effektivitet er målt i områder med dårlig netforbindelse, og personalet på call centerne checkes regelmæssigt  for effektivitet og viden om systemet, så man kan være sikker på en prompte reaktion, hvis der modtages et nødkald

Begrænsninger:  Citroën Localized Emergency Call fungerer kun i nogle lande, men Citroën arbejder på at udbrede systemet, hvilket afhænger af tilstedeværelsen af offentlige opkoblingspunkter (PSAP). Citroën Localized Emergency Call er afhængig af mobilnetværket (GSM), og her er der, som bekendt, steder, der ikke har dækning. Desværre netop de steder, hvor systemet vil være til størst hjælp for en ulykkesramt bil.

 

Til hvilke biler kan systemet fås?
Systemet kan vælges i forbindelse med køb af C4, C5 og DS3. Systemet er også tilgængeligt i alle andre Citroën'er som f. eks. Berlingo og, fra november 2010, C3, C3 Picasso og C4 Picasso.

Citroën Localized Emergency Call kan bruges alle steder i Europa hvor der er GSM-forbindelse. Kunder, der har købt deres anlæg i Frankrig, Italien, Spanien, Schweiz, Belgien, Luxembourg, Holland, Tyskland og Østrig forbindes med et call-center i deres hjemland og vil dermed kunne undgå sprogproblemer. Anlæg købt i andre lande vil blive forbundet til alarmcentralen på 112.

 

Vil du se en video med, hvordan systemet fungerer?
Klik HER  

 

Honda Collision Mitigation Braking System (CMBS)

Honda Accord   
Honda CRV    (2007)       
Honda Legend (2007

Honda Collision Mitigation Braking System (CMBS) er et radarbaseret nødbremsesystem. Ved hastigheder over 15 km/t registreres kørende og holdende biler inden for en radius af 100 meter foran bilen.

Registrerer systemet, at bilen er på vej til at ville ramme en forhindring, starter en tre-faset proces. Først, typisk tre sekunder før kollissionen, advares føreren med visuelle og hørlige advarsler. I fase 2, typisk cirka to sekunder før en kollission, rykkes der tre gange hårdt i sikkerhedsselen, og bilen gør sig klar til at skulle bremse. Endelig, når en kollission er uundgåelig, vil CMBS-systemet stramme forsædets sikkerhedsseler ved hjælp af en selestrammermekanisme, der kan strammes igen efter at have været i aktion i modsætning til den pyrotekniske type, hvor en lille krudtladning fyres af. Bilen bremser samtidig automatisk hårdt op, eventuelt suppleret af førerens aktivering af bremsepedalen op til bilens maksimale bremsekraft.
Alle CMBS-funktioner stoppes, hvis bilen f. eks. undviger er forhindring, og systemer bliver automatisk igen funktionsklart.

Fordele: CMBS (Collision Mitigation Braking System) er skabt til at modvirke bagendepåkørsler med biler, der står stille eller kører i samme retning.  Adskillige studier har vist, at distraktion er en af de største årsager til bagendepåkørsler. Systemet sigter på at advare føreren af bilen mod en kommende bagendekollission ved lav hastighed, der er typisk ved bykørsel og ved de højere hastigheder, der typisk køres med på landeveje og motorveje.

De mest almindelige skader sker ved denne form for ulykker er især på rygsøjlen, brystkasse  og knæ. 

Ved analyse af tyske ulykkesstatistikker og ved at udbrede statistikken til hele Europa, skønner Honda, at hvis alle biler havde Honda Collision Mitigation Braking System, ville omkring 19.000 ulykker kunne undgås årligt og 153.000 ulykker kunne mildnes.

 

Baggrund for vurdering: Honda udførte to hovedtyper af tests på bane for at vise CMBS effektivitet. Begge forsøg var  simuleringer af situatoner fra det virkelige liv. For at sikre, at systemet virkede, kørte en testkører bilen mod såvel stationære som bevægelige mål. For at undersøge førerens reaktion på advarslerne, der efterfulgtes af en nødbremsning, lod frivillige testpersoner sig distrahere, mens de fulgte efter en testbil, som pludselig bremsede. 

De frivilligege bilister, som kun kunne bruges een gang for at undgå, at de kendte forsøget, vidste ikke, at den bremsende bilk foran lynhurtigt kunne trække bort, så der reelt ikke skete en kollision. 

 

Begrænsninger: CMBS er ikke som standard koblet til ved kørslens begyndelse. Systemet kan til- og frakobles af føreren ved hjælp af en knap på instrumentpanelet. Systemet vil forblive aktivt, så længe knappen er i on-position. CMBS relaterer sig til en radarfunktion i bilens front og kan forstyrres af snavs eller sne, der måtte dække radarsensoren.

Hvis det er tilfældet advares føreren.

 


Tegningen viser, hvordan  CBMS-systemet tackler en trafiksituation ved kontinuerligt at udsende og modtage radarsignaler. Enden på det hele skal gerne blive, at en bagendepåkørsel undgås - af den forankørende såvel som den bagvedkørende.

 

CMBS var et af de første systemer af slagsen og anvender en enkelt radarsensor, der under normale forhold vil opdage alle køretøjer fra en lille motorcykel til store biler.

Systemet kan risikere at reagere på metalliske ting, som kan udløse en alarm. Derfor bruger industrien nu dobbelte radarfølere. Honda har imidlertid omhyggelig balanceret følsomheden til at maksimere effektiviteten, når det er nødvendigt og til at mnimere fejlfunktioner, der vil irritere føreren.

 

Til hvilke biler kan systemet fås?

Honda Collision Mitigation Braking System findes som standard på Honda Legend i de fleste europæiske lande, mens det fås som tilbehør til Honda CR-V og Honda Accord


 

Vil du se en video med, hvordan systemet fungerer?
Klik HER

 

Mercedes-Benz PRE-SAFE

Mercedes-Benz E-klasse  

Mercedes-Benz PRE-SAFE er et system, som skal danne bro mellem aktiv sikkerhed, altså evnen til at undgå at blive indblandet i en ulykke og passiv sikkerhed, der er evnen til at mindske skaden, hvis kollisionen sker. Ved hastigheder over 30 km/t, registrerer PRE-SAFE bilens dynamiske tilstand (hastighed, rotation mv) samt førerens input til styretøjet, speeder og bremse for at afgøre, om en hjælpende hånd er nødvendig.

Hvis systemet bedømmer, at en kollission er umiddelbart forestående, aktiverer den bl.a. selestrammerne, så sikkerhedsselerne sidder tæt til kroppen, parat til at holde fast. Systemet justerer automatisk sædernes indstillinger, hvis bilen har el-bethjente sæder.

Skønner PRE-SAFE, at der er for store rotationskræfter eller side-slip så en sidekollission eller væltning kan forventes, lukkes eventuelle åbne, el-drevne vinduer og soltag. PRE-SAFE er altid slået til. Systemet kan ikke kobles fra af føreren og skaber beskyttelse ved hastigheder over 30 km/t.

Alle PRE-SAFE funktioner kan gentages uden kompliceret indgriben. Hvis en forventet kollission alligevel ikke finder sted, ophører sikkerhedsselernes stramning, og personerne i bilen kan justere sædeindstillingen tilbage til den sædvanlige justering.

Fordele:PRE-SAFE er konstrueret til at yde beskyttelse i en bred  række af ulykkestyper. Men den præventive indgriben er mest effektiv ved frontal- og sidekollissioner.
Systemet har fokus på at yde beskyttelse i mere alvorlige tilfælde end dem, som er typisk ved bykørsel. Der sigtes særlig på beskyttelse ved alvorlige og livstruende situationer.
Det skønnes, at omkring fem procent af alle personskader, hvor en personbil er involveret, kan have fordel af PRE-SAFE systemet. Hvis alle biler var udstyret med PRE-SAFE, ville omkring skadesalvoren i 55.000 ulykker årligt i 27 EU-lande kunne mindskes.

Baggrund for vurdering: Der er blevet foretaget analyser af fører og passagerers bevægelser under hård opbremsning, og der blev målt på effekten af at minimere sikkerhedsselernes slaphed. Ved at se på crashtestdukker placeret i forskellige positioner under en crashtest, kunne effekten af at optimere sædepositionen før kollissionen fastlægges. Mercedes-Benz ulykkesanalyse gruppe holder nøje øje med, hvad der sker i rigtige ulykker og registrerer data af funktion og effektivitet af fabrikkens avancerede sikkerhedstiltag.

 

Begrænsninger:  PRE-SAFE fungerer ikke helt automatisk, men er afhængig af føreren  for at kunne erkende, om en ulykke er under opsejling.Systemet giver derfor ingen fordele ved ulykker, som føreren ikke selv forud reagerer på. Systemet skal foretage en balance, der sikrer, at systemet er klar til at gribe ind, uden at det er så følsomt, at det f. eks. vil stramme sikkerhedsselerne for tit uden, at der egentlig var behov for det.

 

Til hvilke biler kan systemet fås? Euro NCAP advanced prisen gives til Mercedes-Benz E-klasse, hvor PRE-SAFE er standardudstyr i alle europæiske lande. Systemet er også muligt på andre biler, som er testet af Euro NCAP, som f. eks. C-klassen, GLK-klassen og M-klassen. Muligheden for tilkøb af PRE-SAFE kan variere fra land til land. I nogle lande vil PRE-SAFE kun kunne fås i forbindelse med pakkeløsninger 

 

Vil du se en video med, hvordan systemet fungerer?
Klik HER  

 

Mercedes-Benz PRE-SAFE Brake

i Mercedes-Benz E-klasse  

Forskellen mellem Mercedes-Benz PRE-SAFE og PRE-SAFE Brake, er at Brake-systemet bruger radar til at scanne vejen op til 200 m forude for mulige, kritiske situationer. Det kan ske ved hastigheder mellem 30 km/t og 200km/t.
Cirka 2,6 sekund før en kollission vil ske, advares føreren af bilen om den mulige fare med lys og lyd..
Har føreren ikke reageret 1,6 sekund før ulykken vil ske, gentages en lydalarm tre gange, og er der stadig ingen reaktion, begynder bilen automatisk at bremse.

0,6 sekund før ulykken: Er der stadig ingen reaktion bremses for fuld kraft.


Fordele: PRE-SAFE er konstrueret til at yde beskyttelse i en bred  række af ulykkestyper. Men den præventive indgriben er mest effektiv ved frontal- og sidekollissioner.
Systemet har fokus på at yde beskyttelse i mere alvorlige tilfælde end dem, som er typisk ved bykørsel. Der sigtes særlig på beskyttelse ved alvorlige og livstruende situationer.
Det skønnes, at omkring fem procent af alle personskader, hvor en personbil er involveret, kan have fordel af PRE-SAFE systemet. Hvis alle biler var udstyret med PRE-SAFE, ville omkring skadesalvoren i 55.000 ulykker årligt i 27 EU-lande kunne mindskes.
Det skønnes, at 19% af alle alvorlige ulykker i Tyskland er bagendekollisioner i langsgående trafik.



Begrænsninger:
  PRE-SAFE Brake kan kobles fra af føreren.

 Det forbliver frakoblet, indtil det manuelt tilkobles igen.

 

Til hvilke biler kan systemet fås? Euro NCAP advanced prisen gives til Mercedes-Benz E-klasse, hvor PRE-SAFE Brake kan fås som ekstraudstyr i en pakkeløsning.


 

Vil du se en video med, hvordan systemet fungerer?
Klik HER  

 

Opel Eye       

i Opel Astra og Opel Insignia 

        

Opel Eye anvender et kamera, der sidder i toppen af vindspejlet ud for bakspejlet, således at kameraet kan scanne området foran bilen. Informationerne herfra analyseres løbende med det formål at identificere vejafmærkning og vejskilte. Vejbanens striber bruges som basis for den første af Opel Eye's to funktioner: alarm for vognbaneskift. I den anden funktion genkender Opel Eye skilte og viser dem på en lille skærm på instrumentpanelet i førerens synsfelt. Euro NCAP advanced-prisen er givet for vognbane-alarmen alene.

Ved hastigheder over 60 km/t advarer Opel Eye føreren, hvis bilen er på vej til utilsigtet at komme ud af kurs. Systemet kan reagere på vejbemaling, og, hvis de er tilstrækkelig tydelige, umærkede vejkanter.

Advarselssignalet og en blinkende figur på instrumentpanelet, bliver undertrykt hvis systemet registrerer, at det er førerens hensigt at forlade vognbanen. Det aflæser systemet ved hjælp af førerens brug af afviserblink, drejning af rattet, brug af bremse eller speeder.

Hvis Opel Eye ikke er i stand til at registrere en vognbane bliver føreren advaret herom.

Fordele: Opel Eye er en teknologi, der skal sikre at bilen holder sin bane på almindelige veje. Systemet fungerer ved hastigheder over 60 km/t og har til formål at forebygge alvorlige ulykker på almindelige veje, hvor et vognbaneskift kan føre til kollision med modkørende trafik og på motorveje, hvor der kan ske sammenstød med genstande i vejsiden. I virkeligheden sker der flere ulykker i hastighedsområdet 60-80 km/t end ved højere hastigheder, så et skønnes, at Opel Eye vil have sit største potentiale ved landevejskørsel.
Det skønnes, at hvis alle biler i Europa havde et system som Opel Eye, ville over 5.000 liv kunne spares årligt og tæt på 20.000 alvorlige personskader ville kunne undgås.

 

Baggrund for vurdering: Opel udførte to hovedtyper af tests under udvikligen af vognbane-assistenten: banekørsel for at registrere, om systemet kunne registrere vognbane-markeringer og om det var i stand til at advare, når bilen kom indenfor en kritisk afstand fra kursen.

Desuden test på almindelig vej for at få klarhed over, hvordan det står til med vognbanemarkeringernes kvalitet i relation til Opel Eye's krav.

Det røde felt mellem instrumenterne er skærmen, hvor det registreres om bilen er ved at komme ud af kurs. Skærmen kan også være indstillet til at vise skilte langs vejen

Under banetesten brugte Opel en kombination af egne metoder og dem, der er foreskrevet i internationale standarder.

Bilerne blev kørt ved forskellige hastigheder og fik lov til at drive roligt ud mod vognbanemarkeringerne. Punktet for hvor en advarsel blev givet, blev registreret i hver eneste test. Der er kørt omkring 40.000 testkilometer på europæiske veje, og kørslen blev registreret med video, der siden blev analyseret.

 

Begrænsninger:  Opel Eye er ikke slået til som standard ved begyndelsen af en kørsel, det kan føreren af bilen selv afgøre om er ønskeligt. Ved kørsel under 60 km/t, f. eks. bykørsel, vil systemet registrerer for mange unødvendige situationer, derfor er der sat denne fartbegrænsning. Dårlige vejrforhold (sne, tåge, kraftig regn) kan begrænse synligheden af vejbanemarkeringer.

 

Til hvilke biler kan systemet fås?

Hædersprisen er givet til Opel Insignia og Opel Astra med Opel Eye som muligt ekstraudstyr. Tilgængeligheden kan skifte fra land til land og kan være koblet sammen med andet udstyr i en pakkeløsning.

 

Vil du se en video med, hvordan systemet fungerer?
Klik HER  

 

 

Peugeot Connect SOS
i Peugeot 3008, Peugeot 308, 308CC,
Peugeot 5008    

Euro NCAP karakter for alle nævnte biler: 

  

 

Hvis kollissionsdetektorerne mærker,at bilen er impliceret i et trafikuheld, sender en computer i bilen detaljer om uheldet til en hjælpecentral. Crash-sensorer registrerer, når en bil har været indblandet i et uheld ved ar måle decellerationen og registrere, hvis udstyr som airbags og  selestrammere udløses.

Samtidig  sendes automatisk en SMS til et Peugeot Call-center med oplysning om bilens præcise position i ulykkesøjeblikket og de 10 senest kendte positioner, således at bilens kørselsretning kan fastsættes. Herefter opretter systemet automatisk en taleforbindelse mellem bil og call-center, således at personer i bilen om muligt kan kommunikere med en trænet operatør.
Er personerne i bilen bevidstløse eller blot ude af stand til at kommunikere, kontakter Peugeot call-centeret en redningstjeneste, der rykker ud. Opnås taleforbindelse, spørger operatøren om omfanget af personskade og beslutter i hvilken grad, et større apparat skal sættes i gang.

Selv om mobildækningen skulle være for svag på ulykkestedet, vil bilens alarm ofte alligevel nå frem, idet SMS'en, som bilen afsender, kræver mindre effekt end en taleforbindelse.

Når Peugeot Connect SOS er købt, er der fri service og systemet garanteres at være operationelt i hele bilens levetid.

Er en ejer af bilen bange for, at systemet skal gribe ind i privatlivets fred, kan systemet kobles fra, således at der kun sker automatisk opkald til 112
.


Fordele:Ved dødsulykker sker dødsfaldet i en tredjedel af sagerne inden for de første 10 minutter efter ulykken skete.

Peugeot Connect SOS kan ikke hjælpe disse mennesker.
I de resterende tilfælde sker dødsfaldet imidlertid først efter 1,5 til 2 timer. En hurtig indsats kan derfor være afgørende for liv eller død, ikke mindst i fjernere områder.
Det skønnes, at cirka 2.500 liv samt 10-15% af alvorlige kvæstelser vil kunne spares i Europa, hvis bilerne har et nødkaldesystem.  
  

 

 

Et nødkald sker automatisk eller man kan aktivere en kaldeknap på kontrolboksen bag bakspejlet. Billedet og det meste af Peugeot-omtalen er identisk med Citroën Localized Emergency Call

 

Baggrund for vurdering:Systemet er  testet i mange crashkonfigurationer og i henhold til gældende lovgivning for at sikre, at sensorer og kontrolenheder er tilstrækkelig robuste til at modstå selv alvorlige kollissioner. Systemets effektivitet er målt i områder med dårlig netforbindelse, og personalet på call centerne checkes regelmæssigt  for effektivitet og viden om systemet, så man kan være sikker på en prompte reaktion, hvis der modtages et nødkald

 

Begrænsninger:  Kun Peugeot-kunder i nogle lande kan tilvælge  Connect SOS, når de køber en bil. Peugeot arbejder på at udbrede systemet yderligere, hvilket afhænger af tilstedeværelsen af offentlige opkoblingspunkter (PSAP).
Peugeot Connect SOS er afhængig af mobilnetværket (GSM), og her er der, som bekendt, steder, der ikke har dækning. Desværre netop de steder, hvor systemet vil være til størst hjælp for en ulykkesramt bil. Peugeots system kan, i modsætning til mobiltelefonerne, frit vælge mellem mobiloperatører i området.

 

Til hvilke biler kan systemet fås?
Systemet kan vælges i forbindelse med køb af Peugeot 308, 3008 og 5008, på hvilke muligheden er tilstede i følgende lande: F
rankrig, Portugal, Italien, Spanien, Schweiz, Belgien, Luxembourg, Holland, Tyskland og Østrig. Her forbindes et opkald med et call-center i  hjemlandet, hvilket vil modvirke sprogproblemer. Systemet er også tilgængeligt til andre Euro NCAP testede biler som Peugeot 207 og 207CC.

 

Vil du se en video med, hvordan systemet fungerer?
Klik HER  

 

 

 

Volvo City Safety

Volvo XC60            

er et automatisk nødbremsesystem, der skal hjælpe bilens fører til at undgå en kollision ved lav hastighed eller til at reducerer dets alvor. Ved hastigheder mellem 3,6 km/t og 30 km/t anvender City Safety en sensor placeret på toppen af vindspejlet til at scanne et område op til 10 m fremad for biler, der måtte udgøre en kollisionsrisiko. Hvis der detekteres en risiko, begynder systemet af gøre bremserne klar og øger  nødbremsesystemets følsomhed, således at systemet er optimalt justeret til at assistere føreren med en nødopbremsning.

Reagerer føreren ikke og en kollission er umiddelbar uundgåelig, vil City Safety selv "træde" hårdt på bremsen. Hvis den relative hastighed mellem Volvoen og bilen foran er mindre end 15 km/t, vil Volvoen være i stand til at bremse, så kollisionen undgås. Ved højere hastigheder vil City Safety ikke være i stand til at få bilen til at undgå kollisionen, men vil reducere sammenstødets voldsomhed.

Hvis føreren griber ind for at undgå kollisionen, enten ved at træde hårdt på speederen eller ved at dreje på rattet, kobler City Safety automatisk fra. Volvo City Safety er usædvanlig for et automatisk bremsesystem ved ikke at give føreren en advarsel om den forestående kollission, ligesom systemet bremser meget hårdt og meget sent. Dette er med vilje.

Fordele:Volvo City Safety er en teknologi, der er designet til, under visse omstændigheder, at modvirke bagendekollissioner ved lave hastigheder mellem biler, der kører i samme retning. Bagendekollissioner sker meget ofte, det skønnes ofte, at omkring halvdelen af alle ulykker involverer en bagendekollission.

City Safety fungerer kun op til 30 km/t, hvilket betyder, at systemet kun fokuserer på den slags bagendekollissioner, som finder sted ved bykørsel. Ulykker med alvorlige eller fatale personskader er ikke almindelige for bilpassagerer ved så lav en hastighed som 30 km/t. Til gengæld er piskesmældskader ofte forekommende for passagererne i begge biler, både den, der påkører og den, der bliver påkørt.

Det skønnes, at City Safety vil kunne gøre gavn ved enten at uheldet helt undgås eller skaderne mildnes i halvdelen af alle bagendekollissioner og omkring i en femtedel af alle bil-til-bil-kollissioner.

 

 

 

 


Baggrund for vurdering: Systemet er testet på bane og på almindelige veje. På testbanen skabes situationer fra "det virkelige liv": Biler blev kørt med forskellig hastighed og med forskellige grader af overdækning (den del af fronten, der rammer modparten). Landevejstests blev foretaget med det formål at sikre, at systemet ikke udgør en trussel ved at bremse unødvendigt.
Systemet blev også evalueret med henblik på specielt førerens accept, og det blev vurderet til at influere positivt på sikkerheden.

 

Begrænsninger:  City Safety bliver automatisk koblet til ved hver ny start, men føreren af bilen kan selv slå det fra. Det kobles dog altid automatisk til ved næste start.
City Safety fungerer kun mellem 3,6 og 30 km/t og vil derfor ikke have nogen betydning ved motorvejskørsel. Systemet kan registrere biler, der kører eller holder stille og fungerer også i mørke.

Kommer der snavs eller sne på sensoren eller er vejret meget dårligt, kan funktionen forringes. Derfor sidder sensoren bag frontruden, et sted, der renses af vinduesviskerne.

 

Til hvilke biler kan systemet fås? Euro NCAPs præmiering af systemet gælder for alle varianter af Volvo XC60, hvor det er standard i alle europæiske lande.

 

Vil du se en video med, hvordan systemet fungerer?
Klik HER

 

Volkswagen Lane Assist

  i VW Passat   (2005)            

 

Volkswagen Lane Assist er et system, der skal hjælpe føreren med at holde bilen indenfor den valgte kørebane. Ved hastigheder over 65 km/t registrerer et kamera, monteret øverst på vindspejlet lige ved bakspejlet, kørebanemarkeringen foran bilen. Informationer fra kameraet er kombineret med data omkring bilens hastighed og kørebane for at kalkulere tid og distance til hvornår en passage af en kørebanestribe vil ske. Er en eller begge af disse parametre mindre end nogle fastsatte, kritiske værdier, griber vejbaneassistenten ind og foretager en let kursjustering ved hjælp af Passatens el-styretøj.

Den kraft, der reguleres med, er lille og kan let overvindes, således at føreren beholder den ultimative kontrol over bilen. Systemet er beregnet til at assistere føreren i situationer, hvor bilen begynder at drive ud over en vognbbaneafmærkning uden at føreren har opdaget det. Hvis systemet ikke kan korrigere bilens kurs - f. eks. hvis en kurve er for skarp, vil systemet advare føreren via vibrationer i rattet.

Lane Assist opfatter, hvis en vejstribe passes med vilje, og systemet slår så automatisk fra. Det samme sker, hvis føreren bruger afviserblinket eller drejer på rattet.

VW Lane Assist kræver venstre- og højrestriber for at kunne fungere ordentligt. Euro NCAP har fået oplyst, at en ny 2011 VW Passat, vil blive udbudt med en modificeret Lane Assist version, som kan klare sig med kun en enkelt vejstribe.

 

Fordele: Lane Assist er konstrueret  til at reagere ved  ikke beregnede kørebaneskift på landeveje og motorveje og kun ved hastigheder over 65 km/t. Ulykker vd vognbaneskift repræsenterer et uforholdsmæssigt stort antal dræbte og alvorlige personskader. Volkswagen skønner, at Lane Assist vil kunne  være effektivt i omkring halvdelen af alle ulykker ved vognbaneskift.

 

 

 

Baggrund for vurdering:VW foretog en lang række banetests under kontrollerede forhold. De viste, at  bilen gjorde de ting, der forventedes: korrigerede styreindgreb, så bilen blev indenfor vognbaneafmærkningen under alle hastigheder og passage af kurver. En kurveradius mindre end de sving, som systemet er beregnet til, fik systemet til at koble fra

.
Begrænsninger: 
 Føreren kan selv slå systemet til og fra. Ved starten af en kørsel starter systemet op med den seneste on/off status. Har det været koblet fra ved seneste kørsel, vil det altid starte frakoblet.

Lane Assist støtter sig til, at kameraet er i stand til ar se vejmarkeringerne. Undertiden er dette ikke muligt, f. eks. ved kørsel mod en lavtstående sol eller hvor der kun er en svag forskel på vejkanten og vejstriben. Lane Assist kan heller ikke påregnes at kunne aflæse markeringer ved f. eks. vejarbejde. Maksimum automatiske styreindgreb er justeret til et niveau, så det ikke river rattet ud af hænderne på føreren. Det er føreren, der styrer bilen. Hvis en større styrekraft er nødvendig for at bringe bilen tilbage i sporet, vil Lane Assist ikke kunne klare opgaven, men føreren bliver under alle omstændigheder advaret.

Til hvilke biler kan systemet fås?

 VW Passat som ekstra tilbehør

 

Vil du se en video med, hvordan systemet fungerer?
Klik HER

     til forsiden

EU-kommisionen stiller krav til eCall
Loven omkring eCall-systemerne er endnu under diskussion. EU Kommissionen vil have nødkald sendt til et offentligt svar-punkt. Men teknikken er endnu ikke standadiseret i alle EU-lande.

 

www. sikkerbil.dk © 2010 •  Mail: info@sikkerbil.dk