Sikkerbil.dk - Bag stjernerne....                     
 - det uafhængige websted omkring bilsikkerhed 

  Tilbage til forside: KLIK på flaget                                                                                                                            

ARKIV-side - forsidesager, der er værd at huske, men som nu er mindre aktuelle

- -

A - E

07-6-2011:
ABS:
Lovpligtig ABS-bremser på motorcykler vil kunne spare 1.000 liv

Bilklubbernes paraplyorganisation, FIA, appellerer til EUs parlamentsmedlemmer om at kræve ABS-bremser på nye, kraftige motorcykler allerede i 2015 frem for, som planlagt, i 2017. 
"Over 1000 liv vil derved kunne spares",
siger generaldirektøren for FIAs region 1, danskeren Jacob Bangsgaard, der med Bruxelles som base, repræsenterer 35 mio bilister i 71 europæiske medlemsklubber, I Danmark FDM.
Jacob Bangsgaard påpeger, at jo tidligere lovgiverne reagerer, jo flere liv vil kunne spares. Selv om loven kun rykkes frem til 2016 vil det betyde omkring 500 sparede dødsulykker.
"Teknologien er klar og vil selvfølgelig koste ekstra, men meget mindre end ABS koster som ekstraudstyr i dag, "siger Jacob Bangsgaard.  
Kilde: FIA           

6. oktober 2011:
ADAC kræver nødbremseassistent på lastbiler og varebiler over 3,5 ton
Især de tyske motorveje er kendt for farlige kædesammenstød. Trafikken går pludselig i stå og vare- og lastbiler med alt for høj fart hamrer ind i de forankørende personbiler med skrækkelige resultater til følge.
Se herunder hvad der sker, når en almindelig, mindre 5,5 ton lastbil med 70 km/t rammer en mindre personbil, der derpå hamrer op i en foran holdende personbil
.  
Sådan behøver det ikke at gå, siger ADAC. Løsningen er krav om nødbremseassistet på lastbilerne. Systemerne findes og EU arbejder på sagen. Foreløbig med et forslag om, at hastigheden automatisk skal kunne nedsættes med 10 km/t. Slet ikke nok, siger ADAC: 40 km/t reduktion er inden for mulighedernes grænse.
Den lille, lette bil bliver altid taberen, når den påkøres af en større og tungere bil.
Et godt råd: Hold afstand til lastbilerne og ved opbremsning hav et øje i bakspejlet. Måske er der en flugtvej i nødspor eller m midterrabat.

 

17-01-2011:
ADAC crashtester ny elbil
Den tyske bilklub og crashtestekspert, ADAC, kom Euro NCAP i forkøbet med crashtest af Mitsubishi i-MiEV.


Med 64 km/t med 40% af fronten ind i en deformerbar aluminiumsbarriere gav ingen problemer for den lille el-bil


Euro NCAP crashtester ikke bilerne bagfra. Kun sæderne i forbindelse med test af faren for piskesmæld.
ADAC fandt det relevant også at smadre bilens bagende, der rummer el-bilens højspændingsbatteri. Det skete med 80 km/t og en 1.400 kg rullende barriere

Mitsubishi i-MiEV der er en af de spændende nye, serieproducerede el-biler, søstermodellerne Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iON, er nu testet af Euro NCAP, men den tyske crashtestekspert, ADAC, der foretager mange af Euro NCAPs tests, men også har sit eget testprogram, kunne i forvejen fortælle, at i-MiEV klarede en kollision fint. Både frontaltesten efter Euro NCAP-normen, og, hvad der ikke indgår i Euro NCAPs normale testprogram: En bagendetest, hvor bilen efter amerikansk mønster påkøres bagfra med 80 km/t. ADAC foretog ikke sidekollisionstest, pæletest, barnetest og fodgængertest på i-MiEV. Og det var måske godt, idet Euro NCAP ikke deler ADACs positive omtale af frontaltesten.
Se testen inklusive en video HER.

20-10-2010:
Autobrems øger sikkerheden

Svenske Folksam har undersøgt effektiviteten af systemer, der aktivt overvåger kørslen og automatisk bremser, når der opstår en hindring foran bilen. Denne form for bremseassistent, der tager over, hvis føreren af bilen ikke selv bremser effektivt nok eller helt undlader at bremse, opfatter Folksam som lige så stor en sikkerhedsgevinst som airbag og ESC.
Systemet har da netop også indbragt bl.a. Volvo en sikkerhedspris fra det nye
Euro NCAP advanced.
Folksam, der er et stort svensk forsikringsselskab med fokus på trafiksikkerhed, baserer sine undersøgelser af nye aktive systemer på virkelige ulykker. Det er ikke kun passagererne i bilen, der har gavn af de nye systemer. Passagererne i bilen foran, der bliver påkørt, kan undgå alvorlige piskesmældskader.
Kun seks bilmærker har endnu, hvad svenskerne kalder "autobrems" som standard på visse bilmodeller: Audi A8, Honda Accord 2,4, Honda CRV 2,0, Lexus GS, Mercedes S600 og Volvo XC 60 og S60. Den billigste bil i Sverige, som kan fås med autobrems er VW Passat TSI 211 GT.
Folksam har siden 2008 givet rabat på forsikringspræmien på biler med dette system.
Mange biler, også i Danmark, har i flere år haft bremseassistent-funktionen i en mindre avanceret udgave, der blot øger bremsetrykket, hvis føreren ikke reagerer kraftigt nok i en nødbremsesituation

B

23-03-2011:
Belæsning:
L
ivsfarligt besøg i byggemarkeder

Ved en kollision med 50 km/t mod en anden bil, vil denne krukke og malingbøtten komme til at veje mindst 125 kg, når de flyver gennem bilen for måske at ramme forsædepassagererne
.

Tunge genstande, der ikke er fastspændt vil veje mellem 10 og 80 gange, deres egen vægt, hvis bilen kolliderer på vej hjem fra byggemarkedet.
Den tyske bilklub ADAC har foretaget en test, der med al ønskelig tydelighed viser hvor vigtigt det er at læsse bilen rigtigt og spænde godset godt fast, inden man kører ud i trafikken. Læs artiklen
HER  og se videoen HER



Bremseassistent:
Krav om bremseassistent i nye biler fra 2012
Nu kræver EU den såkaldte "bremseassistent" indført i driftsbremsesystemet på personbiler og desuden på personbil-lignende varebiler med højst 2.500 kg totalvægt, der indregistreres første gang fra 1. april 2012.
"Bremseassistenten" hjælper føreren med at opnå en optimal kraftig opbremsning. Et system, som allerede siden 2002/2003 har fundet vej til de fleste biler.
Kravet om bremseassistent er en del af EU-reglerne om typegodkendelse af motorkøretøjer, og er fastsat med henblik på bedre beskyttelse af fodgængere og andre bløde trafikanter.
Bremseassistenten er en del af en studehandel, som EU indgik med bilfabrikanterne. Oprindelig var der et krav om en designmæssig restriktiv udformning af bilernes front på det sted, hvor den mere eller mindre lodrette køler bliver til motorhjelm - ofte en skarp kant, som kan skade bløde trafikanter ved en påkørsel.
Bilfabrikanterne var alarmeret over netop dette punkt, der hævdedes at ville indskrænke designernes muligheder og efter forslag om forskellige byttehandler, f.eks. krav om abs-bremser, som bilerne alligevel har eller tvungent kørelys, som flere lande ikke bryder sig om, endte EU med at tage til takke med bremseassistenten, som bilerne altså også i høj grad har i forvejen.
Fra 2016 bliver bremseassistenten også lovkrav i egentlige varebiler med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg.

C

D

04-12-2010:
Danske regler fik sat skub i Euro NCAP
Euro NCAP er udmærket klar over problemerne med ikke alene sammenligningerne, som omtalt herunder, men også problemerne med organisationens meget restriktive holdning omkring hvordan resultaterne kan bruges af bilfirmaernes marketingafdelinger.
Fra starten har parolen været: Resultatet af en Euro NCAP test gælder kun den specifikke bil, der er testet. Bilfirmaerne har måttet reklamere generelt med f.eks:"Fem stjerner til Renault Laguna", men ikke i forbindelse med en annonce alene for f. eks. Laguna stationcar, hvis det er Laguna hatchback, der blev crashtestet.
Denne holdning var medvirkende til, at Færdselsstyrelsen (nu Trafikstyrelsen) skabte deres eget system med "sikkerhedsstjerner", som sammen med miljøoplysninger skal forefindes på alle nye biler, udstillet til salg. (læs om dette HER 
) - givet på baggrund af Euro NCAPs tests, men med tolerance for, efter Færdselsstyrelsens opfattelse,  sammenlignelige biler.
Hvilket Euro NCAP naturligvis ikke har været udelt begejstret for, men omvendt har man kunnet se det rimelige i fremgangsmåden indfører nu en række ændringer, der som premiere har haft den seneste testgruppe, hvor VW Sharan og Seat Alhambra fra samme koncern, optræder som to selvstændigt testede biler, selv om det kun er Sharan, der har været igennem crashtestprogrammet.
Læs udførligt de nye regler HER 
.

E

11-5-2011:
Elbiler:
Motorstøj i elbiler skal sikre sikkerheden

El-Hybrid-bilen, Toyota Prius får nu indbygget kunstig motorstøj på det japanske marked med det formål at advare fodgængerne, ikke mindst dårligt seende og dårligt gående samt cyklister mod den så godt som lydløse bil. Lyden, der skal advare, men ikke irritere, kommer fra en højttaler monteret i motorummet.
Med det forventede boom af elektriske biler, har Toyota taget forskud på problemerne, hvor producenterne ellers ofte har fremhævet netop lydsvagheden og den gode acceleration en el-motor giver fra stilstand. Sidste år påviste en undersøgelse foretaget af den amerikanske
National Highway Traffic Safety Administration (NHTAS), at hybridbiler har dobbelt så stor risiko for at blive involveret i en kollision med fodgængere end almindelige biler. Især når bilerne sagtner farten, stopper, bakker og ikke mindst, når de kører ind eller ud fra en parkeringsplads.
Nissan, som har planer om at sælge deres elektriske Nissan Leaf i USA og Japan allerede i år og i Europa næste år, vil udstyre deres el-biler med en turbineagtig lyd.
(Kilde: FIA
.

 

11-5-2011:

Elbiler:
Obama vil have støj fra elbiler

Elbiler roses for at være lydsvage, men ikke af alle. Den manglende motor- og dækstøj gør nemlig elbiler og hybridbiler livsfarlige for fodgængere - ikke mindst de blinde, men også for cyklister.
Omvendt er det meget irriterende for elbil-kørerne, at fodgængere i bymiljø ikke flytter sig fra kørebanen for elbilen, der kommer bagfra.
I USA tager man nu hånd om problemet, idet præsident Obama netop har underskrevet en ny bestemmelse om, at elbiler skal udstyres med en lydkilde, som kan advare om bilens tilstedeværelse.
De amerikanske trafiksikkerhedsmyndigheder, NHTSA, har fået tre år til at løse problemet, regnet fra 1. januar i år.
Bilfabrikanterne er klar over problemet. Den nye Nissan Leaf elbil producerer derfor en flyagtig lyd ved lav hastighed, mens en elbil som Chevrolet Volt kan udsende en bippende lyd samtidig med at lygterne (eller advarselslysene) blinker. Hyundai Sonata hybrid siger som en forsigtig accelerende benzinbil.
Kilde: Insurance Institute for Highway Safety, USA.

 

25-04-2011:
ESC-lovkrav allerede i år


Den nye ESC-test. Nogle biler får for en sikkerheds skyld støttehjul, hvis der er mistanke om, at de vil kunne vælte under testen.

ESC bliver  EU-lovkrav for nye modeller af personbiler, vare- og lastbiler samt busser og tunge påhængskøretøjer, der sendes på markedet som ny-biler fra 1. november 2011.
For biler, der allerede er typegodkendt, træder kravene i kraft mellem 2012 og 2016.
Fra i år vil Euro NCAP ikke nøjes med at konstatere tilstedeværelsen af ESC eller ej, men også foretage en vurdering af det enkelte mærkers effektivitet på samme måde som selehuskeres funktion vurderes og skal godkendes for at tælle med i pointberegningen.
FDM vurderer f. eks., at 60% af de i alt 4.400  solgte Toyota Aygo i 2010 blev leveret uden antiskrid-systemet ESC.
Men det tænker køberne måske ikke altid over, idet systemet hos Toyota hedder VSC - og det lyder som noget, man godt kan spare. Det manglende antiskridsystem betyder da også, at en bil som Aygo ikke kan opnå fem Euro NCAP stjerner.

Euro NCAP:
Sidste udkald for nemme stjerner
Selv om Euro NCAP senest i 2010 strammede kravene for et femstjernet resultat, har over 80% af de fra 2009 og til nu testede biler opnået fem stjerner.
De skærpede krav har nu fået bilfabrikanterne til at stå kø for at få testet eller revurderet nye modeller under de nuværende 2011-betingelser inden skruen strammes efter nytår.
Oprindelig var der kun fastsat en enkelt offentliggørelse for resten af året, nemlig 23. november, men da der nu pludselig er tale om cirka 26 biler, blev der indskudt en testgruppe på 12 biler til offentliggørelse 26. oktober.

15-12-2010:
Euro NCAP 
- nyeste medlem


Den italienske bilklub,
Automobile Club d'Italia (ACI), vil fra 1. januar 2011blive Euro NCAP- medlem nummer 12. Ikke blot i ly af bilklubbernes paraplyorganisation FIA, som ACI også er medlem af, men som selvstændigt medlem på linje med ADAC i Tyskland. Det vil sige, at ACI får en selvstændig plads i bestyrelsen, men skal så til gengæld også selv betale det årlige kontingent i form af finansiering af mindst en crashtest, over 1,5 mio kroner. De selvstændige medlemmer kan så selv vælge, hvilke biler, de vil bidrage med.
ACI, stiftet i 1905, er med sine 1,1 millioner medlemmer den største automobilklub i det bilglade Italien, der med en bilpark på 36 millioner er det næststørste bilmarked i Europa.


11-08-2014
Euro NCAP løser dilemma.
Her på Sikkerbil.dk har vi ofte påpeget Euro NCAPs problem med hensyn til at skabe let forståelige resultater for forbrugerne samtidig med at holde bilfabrikanterne i kort snor.
For stramme krav kan medføre, at industrien giver op, når de alligevel ikke kan opnå de attraktive fem stjerner uden udstyr, som et ikke alle steder købedygtigt publikum har råd til.
Denne balancegang imødegår Euro NCAP ved fra 2016 at indføre to parallelle stjernesæt: En standard vurdering, hvor bilen er testet med det laveste udstyrsniveau i EU-28 - de 28 EU-lande.
Det vil ofte, efter de nye stramme regler, medføre færre end fem stjerner.
For at informere bilkøberne om fordelen ved at investere i de nye sikkerhedssystemer, testes yderligere en udgave af hver bil: Nemlig en, der har den sikkerhedspakke, fabrikanterne ofte tilbyder mod ekstrabetaling.
Hermed regner Euro NCAP med, at bilfabrikanterne genvinder lysten til at vise, hvad de formår og bilkøberne får øje på sikkerhedsforskellen.
Leif Nielsen

14-05-2014
Forvirring omkring stjernerne

Efter seneste test af Nissan Quashqai skrev jeg,  at Nissan-forhandlerne nok ville blive lidt forvirret over, at den nytestede bil i det danske system ikke i alle tilfælde ville kunne udstyres  med fem stjerner og den dertil hørende afgiftslettelse.
 Det samme sker nu igen,  og her er det den nye Mercedes C-klasse, der kan blive mødt med samme problematik.
Euro NCAP har testet en bestemt udstyrsversion, og det præciseres, at testresultatet kun gælder den og andre modeller med tilsvarende specifikationer.
De danske "sikkerhedsstjerner på basis af Euro NCAP", blev indført for at skabe lighed for bilerne på det danske marked.
Der var biler, som udstyrsmæssigt ikke levede op til fem stjerner i EU, idet ESC f. eks. ikke var Europæisk standard.
I Danmark, hvor sikkerheden vægtes højt, blev flere af disse biler importeret med det vigtige sikkerhedsudstyr, og så var det jo åbenlyst urimeligt, at disse biler skulle fremstår med højst fire stjerner og uden stjernedradraget på mellem 2.100 og 3.600 kr. alt efter prisen på bilen.
Det var konkurrenceforvridning.

I dag står vi i den modsatte situation. Euro NCAP øser med rund hånd fem stjerner ud over bilmodeller, hvor kun halvdelen af de udleverede eksemplarer behøver kunne leve op til nye udstyrskrav.
Har de blot ESC, Autobrems og Vognbaneassistent som standard  i 50% af det forventede salg, vil udstyret være pointgivende.
Her siger de danske regler, som vedtaget af Folketinget, at der også skal ske regulering, hvis de enkelte biler til Danmark ikke har det for fem stjerner nødvendige udstyr.
Hele miseren er fremkommet fordi Euro NCAP gerne vil lokke bilfabrikanterne til at montere det nye, elektroniske sikkerhedsudstyr.
Nogle biler har det allerede i Danmark i form af AEB City, der kan bremse automatisk ved hastigheder op til 30 km/t.
Pointmæssigt gør AEB City ikke den store forskel, det er AEB Inter Urban (landevej/motorvej), der er den afgørende faktor.
Først fra 2016 bliver dette udstyr absolut nødvendigt for at opnå fem stjerner, men indtil da er det noget rod.
Heldigvis har stjernerne i dag mistet meget af deres betydning.
Selv om biler fra 2009-2013 efter dagens beregningsmetode ville få færre stjerner, er de jo ikke pludselig blevet mindre sikre.
De nyeste biler presses blot op på et højere niveau, og det er fint.
Den nye Hyundai i10, som også testes i denne omgang behøver dog ikke skamme sig over sine kun fire stjerner. Testet sidste år  og på samme tekniske stade, ville den formentlig være blevet femstjernet. Og Hyundai i10 har i modsætning til flere af sine konkurrenter ægte gardinairbags, der beskytter alle bilens passagerer, hvor biler som VW Up / Skoda Citygo / Seat Mii og Renault Clio, kun har en billigere og mindre effektiv løsning.

Leif Nielsen


"Qoros er ikke kinesisk, men international"   

Andy Piper (billedet tv) var blandt den håndfuld erfarne bilfolk, der blev ansat af Qoros i begyndelsen af ​​2010.
Chef for sikkerhed og typegodkendelse.

"Vi har aldrig opfattet Qoros 3 som et kinesisk projekt ," siger Piper. Fra starten var det en international bil.
Andy Pipers udtalelse støttes da også af billedet fra præsentationen på Frankfurt Motorshow, med to europæere og en kineser som kransekagefigurer. 
Euro NCAP-testen var afgørende for Qoros fremtid, siger Piper. Et nyt mærke  får ikke en ekstra chance. Et dårligt testresultat hænger ved.
Sikkerhedsseler og airbags, står en kinesisk ingeniør for, mens . Mark Bates, seniorchef for bilens sikkerhed, tidligere har udviklet de systemer, der gjorde Saab til den første producent, der opnåede maks point for sidekollision i Euro NCAP testen.
(*se kommentar)

 "Vi var ligeledes fast besluttet på at vise, at du kan have klassens førende fodgængerbeskyttelse, uden at gå på kompromis med design eller ved at tilføje komplekse pop-up motorhjælme eller fodgænger airbags", siger Mark Bates og oplyser, at Qoros nu er i fuld gang med at forberede de kommende EuroNCAP ændringer, som for et femstjernet resultat vil kræve antikollisionssystemer teknologier om bord.
Kilde: Carsafety Monthly

 
(*
Sikkerbil.dk's kommentar til udtalelsen:
Saab 9-3 opnåede i 1999 ganske rigtig som den første de fulde 18 point i sidetesten, men frontaltesten blev til kun 8 point ud af de maksimalt mulige 16 point.)

04-02-2014


Indiske biler sat under lup.
Det globale NCAP-samarbejde,
Global NCAP, har offentliggjort de første uafhængige crashtests af indisk producerede biler på et marked, hvor trafikken kræver 130.000 ofre hvert år - heraf tæt på 21.000 bilister og deres passagerer.


VW Polo uden airbag gav så dårligt et resultat, at den indiske Polo fremover vil få airbag som standard. Der er ingen tvivl om, at det globale testinitiativ vil højne interessen for sikre biler og dermed skabe mulighed for eksport.
Den indiske såvel som den latin-amerikanske crash test har basalt Euro NCAP som model, men i en lavprisudgave.
Frontaltesten kan dog direkte sammenlignes.
Læs


Hyundai i10 fik ligesom VW Polo nul stjerner. Ser man på grafikkerne klarer den sig væsentlig dårligere end Polo.
Dette resultat vil næppe genspejle sig i en europæisk Euro NCAP test, som vi endnu ikke har set.


Sådan testes bilerne rundt om i verden, nu også Indien KLIK HER


Indiske biler er usikre, konkluderer testen med den indiske Tato Nano som eksempel. Se testvideo,
KLIK HER

Malaysia er et af de lande, der interesserer sig for sikre biler,  men ellers står det sløjt til med såvel bil- som trafiksikkerhed især i de Sydøstasiasiske lande og i Sydamerika. Internationalt gøres der imidlertid nu et stort arbejde for at højne trafiksikkerheden i disse områder og på punkter, hvor man hurtigt og tydeligt kan opleve forbedringer.
Euro NCAP-testen er blevet udviklet i en reduceret form. Ikke med hensyn til kollisionshastigheden og 40% overdækning af fronten, , men derudover er det kun børnesikkerheden vurderes efter et mildere kriterium. Sydamerika har knap et par år haft en lokal NCAP-test, nemlig Latin NCAP, der er partner med bl.a. Euro NCAP.
De nye tests i Indien vil blive foretaget i forbindelse med en sikkerhedskonference i Delhi, hvor det skal klarlægges, hvordan Indien bidrager til bilsikkerheden som anført i United Nations "Action for Road Safety 2011-2020", med speciel fokus på lokale regulativer og på, hvordan befolkningen kan informeres omkring mere sikre biler i et marked med hurtig tiltagende motorisering.
Resultatet viser vi her. Desværre er den Tata Vista Indica, som der er planer om dansk import af, ikke med denne gang.


 

 

 





01-12-12010:
Euro NCAP:
Ny Nissan Micra kunne højst blive 4-stjernet

Fjerde generation  af Nissan Micra kunne ikke opnå fem stjerner i Euro NCAP. Det havde fabrikken på forhånd fraskrevet sig muligheden for. Nissan har nemlig ved konstruktionen skåret helt ind til benet og har skabt en bil, der skal være identisk i 160 lande. Og under beskæringen har man fedtet med en  ting som selehusker (alarm) i forreste passagersæde og ved bagsædet.
Det betyder, at der kun kan gives 1 point for selehuskere plus 3 point for ESC i Euro NCAP-testens "sikkerhedsboks"  (se HER 
). 
Omregnet til procent af det højst mulige antal point, bliver det kun til 57%, hvilket er under bundgrænsen på 60% for fem stjerner.
I det danske afgiftssystem mister Nissan-importøren dermed et sikkerhedsfradrag på mellem 2.100 og 3.600 kr. Blot en enkelt selehusker ud over førerens ville have været nok. Eller et udstyr som automatisk fartbegrænser - men det har  den lille "sparebil" ikke.
læs om Trafikstyrelsens stjerner HER 

 


ESC:
Japan kræver nu også ESC på alle nye bilmodeller

ESC - eller ESP, som mange stadig kalder det effektive antiskridsystem, som bliver EU-krav fra 1. november i år, bliver med inspiration fra EU nu også et lovkrav på alle nye bilmodeller, der sendes på markedet  i Japan fra oktober 2012. Fra oktober 2014 bliver lovkravet gældende for alle nye, eksisterende modeller og fra februar 2018 for de særlige, japanske minibiler, der af konstruktionsmæssige årsager ikke kan godkendes i bl.a. EU.
ESC-kravet ventes at ville betyde et fald i ulykkestallet på 30%.
Den hidtidige ESC-installationsrate i Japan blev i følge Japan Automobile Manufacturers Association for 2008 opgjort til 12% af de i alt 4,17 mio biler, der det år blev produceret i landet

 


04-02-2011

EU kræver kørelys på alle nye personbiler siden 7. februar 2011

Kørelys, som automatisk tænder, når bilens tænding slås til, er ikke noget nyt for danske bilister, men mange andre lande har haft modvilje mod det. Undersøgelser har imidlertid godtgjort, at kørelyset har en positiv effekt på sikkerheden, således at bilerne hurtigere opdages af andre trafikanter.
Nu bliver automatisk kørelys lovbefalet udstyr på alle nye biler, der skal typegodkendes inden de sendes på markedet. Først personbiler (7. februar 2011) og dernæst, 7. august, på alle andre biler.
Den tvungne installation af kørelys har været diskuteret i EUs gruppe CARS21
("Competitive Automotive Regulatory System for the 21st Century"). Kørelyset er overfor EU blevet anbefalet af FIA, bilklubbernes paraplyorganisation, med en påpegning om, at den positive effekt på sikkerheden efter FIA's erfaringer vil overstige den negative effekt der opstår  i form af øget forurening fra en smule øget brændstofforbrug på grund af den ekstra belastning af bilens dynamo.
Kun ca. 15 lande i Europa har allerede krav om kørelys på alle tider af døgnet


20-09-2011:

Euro NCAP:
Hent ikke falske og forkerte Euro NCAP-app's til mobilen
Der sker næppenoget
ved at anvende en gratis Euro NCAP app fra iTube, et lille program, der gør det muligt at se Euro NCAP resultater på mobiltelefonen. Men de viste resultater er i hvert fald forkerte og stammer ikke direkte fra Euro NCAP.
Hvis man vil se Euro NCAP på iPhone, skal man på mobilens webbrowser skrive adressen
: http://m.euroncap.com.


Glem denne app fra iTunes, resultaterne er forkerte. Ingen bil er perfekt med kun grønne markeringer som her vist.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den falske app viser på sin vis en nemmere overskuelig række resultater end når man skal tyde den mere komplicerede, officielle hjemmeside, men dels ses kun resultaterne fra 2009 og dels er grafikkerne med "de farvede mænd" forkerte. Næsten alle bilerne har således topkarakteren grøn i pæletesten. Det har i virkeligheden kun Opel Ampera.
Så slet din Euro NCAP app, hvis du allerede har installeret den og gå i stedet online.
Adressen .euroncap.com fungerer kun på mobilen, ikke på en pc

 


   


 

18-6-2010:
Euro NCAP's nye formand

Ny bestyrelses formand:
Andre Seeck, ADAC

Euro NCAPs medlemmer har valgt ny formand, som afløser for Claes Tingvall, der har haft posten siden 2004. Det blev Andre Seeck, som har været medlem af Euro NCAPs styrelse siden år 2000 som repræsentant for det tyske transport-ministerium, der er selvstændigt medlem af Euro NCAP. Claes Tingvall, der ses til højre, er en af medstifterne af Euro NCAP. Han havde som mål at indføre et seksstjernet system i stedet for de nuværende fem, en piskesmældtest samt et brede udvalg af biler, så også de mindste og billigste blev tilgodeset. De to sidst nævnte mål blev til fulde opfyldt, men tanken om seks stjerner blev skrinlagt som en for kompliceret ændring.
 OBS!
Pr. 24-10-2014 er ANDREW MILLER fra Thatcham, England, ny bestyrelsesformand for Euro NCAP.


F


 07-02-2012:
Folksam opdaterer oplysningerne om de sikreste og mest miljøvenlige småbiler

Forsikringsselskabet Folksam gik i februar 2011 et skridt videre end Euro NCAP i forsøget på at rådgive bilkøberne. Ligesom Euro NCAP fra og med 2009 begyndte at se på helheden (børn, fodgængere, aktiv sikkerhed) og ikke kun sikkerheden for forsædepassagererne, blander Folksam nu kortene yderligere, så også bilernes miljøvenlighed tages med i betragtningerne samtidig med, at man opstiller nogle minimumsværdier for en, i Folksams øjne, sikker bil, der hos Folksam i årevis har været baseret på vurderingen af personskader i ulykker sket for forsikringsselskabets kunder. Det begynder efterhånden at blive kompliceret, hvis man prøver at forstå de forskellige vurderingskriterier, men Folksams nye tiltag er bestemt ikke uinteressant.
Undersøgelsen er nu kommet i en opdateret 2012 udgave:

Gå direkte til Folksams undersøgelse HER

eller til Euroncap.dk's side om Folksam HER





 

30. august 2011:
Folksam:
Svenske Folksam med ny rapport:
"Hvor sikker er bilen 2011"
- lille, let og farligere!
Crashtestresultat, når ulykken er sket - det har været det svenske forsikringsselskabs speciale gennem 13 år.
Euro NCAP tester bilerne inden ulykken er sket, uden at skulle vente på en pålidelig ulykkesstatistik.
Der har tidligere været nogle dramatiske forskelle på Euro NCAPs og Folksams resultater. Mest grotesk omkring biler som Chrysler Voyager og Hyundai Accent, der fremstod som sikreste køb hos Folksam og værste valg hos Euro NCAP.
Voyager fordi den er stor og ofte vil ramme en mindre bil i trafikken og fordi Folksam kun ser på ulykker mellem to biler - ikke på en bils sikkerhed hvis den rammer en ligeværdig eller partner. F. eks. en Voyager mod en Voyager.
Det er så Euro NCAPs udgangspunkt, der fordi det er laboratorietests ikke er underkastet tilfældighedernes spil som oplysningerne fra en virkelig ulykke vil være.
Folksam tager problematikken om vægtforskelle med i deres samlede vurdering af bilerne, idet de kræver fem stjerner for en lille Euro NCAP-testet bil, mens de accepterer fire stjerne for en større og tungere bil, der på grund af sin vægt har sværere ved at klare Euro NCAP-testen end den lille, lette bil. 
Folksam var tidligere alene om at have piskesmældskader med i vurderingen. Det har Euro NCAP først fået siden starten af 2009.
Desværre er "de kloge" ikke altid enige i vurderingerne, selv om det er samme testlaboratorium, der udfører piskesmældtesten, nemlig forsikringsselskabet Thatcham i England.
Se Folksams piskesmældtest 
HER
Se Euro NCAPs piskesmældtest HER

 

04-02-2011:
Folksam:
Svenske Folksam kombinerer nu sikkerhed og miljø
Forsikringsselskabet Folksam går nu et skridt videre end Euro NCAP i forsøget på at rådgive bilkøberne. Ligesom Euro NCAP fra og med 2009 begyndte at se på helheden (børn, fodgængere, aktiv sikkerhed) og ikke kun sikkerheden for forsædepassagererne, blander Folksam nu kortene yderligere, så også bilernes miljøvenlighed tages med i betragtningerne samtidig med, at man opstiller nogle minimumsværdier for en, i Folksams øjne, sikker bil, der hos Folksam i årevis har været baseret på vurderingen af personskader i ulykker sket for forsikringsselskabets kunder. Det begynder efterhånden at blive kompliceret, hvis man prøver at forstå de forskellige vurderingskriterier, men Folksams nye tiltag er bestemt ikke uinteressant.

Gå direkte til Folksams undersøgelse HER
 eller til Euroncap.dk's side om Folksam HER

 

-----------------------------------------

23-11-2011:
Nu har de en kinamands chance 


MG6 - kinabil

Geely Emgrand EC7 - kinabil

Der er to kinesiske biler i november 2011  Euro NCAP-testen: Geely Emgrand EC7 og MG6.
Den sidstnævnte lyder som britisk tradition, men den er dog eksporteret til Kina. Udviklet i England til mærkets nuværende, kinesiske ejere.
Om englænderne kunne gøre det bedre end kineserne skal vi lade være usagt, for kineserne har virkelig taget sig sammen og begge mærker har kørt et firestjernet resultat hjem. Geely endda med 71% i samlet resultat, hvor Renault Fluence Z.E. og Fiat Panda i samme test kun opnår 68% i samlet score.
Så kineserne skal man nok til at tage alvorligt. Geely mødte op med testens eneste røde markering på grafikken (fødderne)
(se testen HER), 

Euro NCAPs generalsekretær, Dr. Michiel van Ratingen udtrykker det således: "Disse resultater markerer en milesten for den kinesiske bilindustri. Der er et klart tegn på, at kinesiske bilfabrikanter har lært af deres nylige erfaringer og hurtigt investerer i bedre bilsikkerhed. Selv med de kommende krav fra Euro NCAP kan snart forventes femstjernede resultater fra Kina".
                                                 lni

-------------------------------------


26-10-2011:
Ford Ranger slog alle rekorder
Man skulle tro, at det var løgn, men det er det ikke: Den barsk udseende pickup/mandskabsvogn slog alle rekorder i 2011-testen. se testen HER



Foto: Ford

Ikke alene er dens totalscore på 89% den højeste i 2011 og den næsthøjeste efter BMW 5's 90% siden den nye Euro NCAP test blev introduceret i 2009.
Og, hvad der ligner en regnefejl: I den for bilfabrikkerne så vanskelige fodgængertest har Ford Ranger opnået en score på 81%, hvilket er ganske uhørt- Nærmeste konkurrent blandt alle årenes biler er Honda Insight Hybrid med 76%. Gennemsnit for alle biler i alle årene er 51%.
Den detaljerede testrapport afslører dog ingen fejlberegninger. Det nærmeste vi kan komme med en skeptisk forklaring er, at man kun er gået ud fra de tekniske målinger uden at tage højde for, om en lille fodgænger, som f. eks. et barn, overhovedet vil kunne nå op og slå hovedet ned i motorhjelmen, hvilket er den situation Euro NCAP testen simulerer.
Målingerne foretages ved at sende klodser, formet som et voksenhoved og som et barnehoved ned mod en række målepunkter på motorhjælpen. Og det foregår fra oven.


En hovedformet genstand hamres ned i motorhjelmen på en række målepunkter. (Billedet er fra en tilfældig test)
(Foto fra video)

Men lad os nu ikke stille spørgsmål ved det fine resultat, der dels viser, at Ford ikke alene tog ved lære af den forrige Ranger-test i 2007, hvor resultatet var to stjerner, men også formåede at gøre en af de forkætrede firehjulstrækkere til et politisk korrekt medlem af Ford-familien.
Endelig omfatter den såkaldte fodgængertest bløde trafikanter i almindelighed, altså også de højere placerede cyklister.
               


H

29-04-2011:
Havarikommisionen undersøger ulykker med børn i biler


Foto: ColorArchive.dk)
Det er ikke kun situationer, hvor børn er kommet til skade, som Havarikommisionen vil undersøge. Også tilfælde hvor børnene ikke har fået krummet et hår på hovedet kan give vigtige informationer.

Havarikommissionen for Vejtrafik-ulykker er gået i gang med at undersøge ulykker med børn i biler. Undersøgelsen skal give mere viden om sikkerhedsudstyr til børn – primært om effekten af de forskellige typer sikkerhedsudstyr som f.eks. autostol, selepude og sikkerhedsudstyr til babylifte.
Undersøgelsen omfatter ulykker med personskade – uanset om de involverede børn er kommet til skade eller er ej. Dermed vil man også kunne få viden om ulykker, hvor sikkerhedsudstyret har virket efter hensigten. Resultaterne forventes at foreligge i efteråret 2012.
Antallet af ulykker, hvor børn i biler kommer alvorligt til skade, er heldigvis begrænset. I de seneste tre år var der således gennemsnitligt 26 børn om året under 12 år, der kom alvorligt til skade eller blev dræbt i personbil. Det svarer til 2 % af det samlede antal alvorligt tilskadekomne og dræbte i biler i samme tidsrum. 

K

23-11-2011
Krisen kradser
Euro NCAP er ikke en officiel testorganisation, men holder sine testaktiviteter i gang i kraft af medlemsbidrag samt EU-støtte.
De pt 12 selvstændige medlemmer tæller regeringer, forsikringsselskaber, forbrugerorganisationer samt de europiske bilistorganisationer, der på et par enkelte nær, er samlet under paraplyorganisationen FIA - mest kendt fra motorsport.
Det er således FIA, eller rettere sagt FIA's bagvedliggende pengetank, Fia Foundation, der har finansieret de nødvendige 1,5 - 2 millioner kroner til den aktuelle test af VW Up!.
Men det har de ikke råd til mere. Eller rettere: Pengetanken vil angiveligt hellere bruge den tilstedeværende kapital til at støtte trafiksikkerheden i de tredje lande, bl.a. gennem en ny testorganisation: Latin NCAP. Der er virkelig brug for en indsats i f. eks. Sydamerika. Se blot på testresultaterne p (
www.latinncap.com).
Det er klart en svækkelse af Euro NCAP's europæiske aktiviteter, der har brug for hver en øre. Det selvstændige Euro NCAP medlem, den tyske bilistorganisation, ADAC (20 mio medlemmer), er i sidste øjeblik kommet til hjælp og har lovet om fornødent at betale gildet i 2012 for sine europæiske kolleger.


S

  

 

11-5-2011:
Seletvang belønnes
Kun i 31 af de 50 amerikanske stater, samt i District of Columbia må politiet notere en bilist alene for manglende selebrug Det er stater med en såkaldt "primary law", i modsætning til de resterende stater, der kun har en "secondary law", en andenklasses lov på sikkerhedsområdet.
Her må blokken kun hentes frem i forbindelse med en anden forseelse med selesagen som sidegevinst. Stater med primary laws belønnes af de føderale myndigheder. Kansas har netop adopteret en primære lov, ligesom Maine, der gjorde det for to år siden og nu kan berette om 7% øget selebrug om dagen og 12% om natten.
I 1990 ville Mississippis vise fædre grumme gerne have en primary law, men det var vælgerne ikke så interesseret i. Løsningen blev en "primary law", men bøden for manglende selebrug blev sat til nul dollar. På den måde fik staten sit tilskud for at støtte trafiksikkerheden, og vælgerne blev ikke sure. Først med en primary law var New York i 1984.
og her var bøden for manglende selebrug 50 dollar, mange penge dengang.

Kilde: IIHS

30-10-2011:
Små/Store:
Tunge biler skal tvinges til at være venlige mod de lette
"Heavy Vehicle Testing Protocol",Euro NCAPs sidste nye tiltag, er en ny procedure for at test af personbiler på over 2.500 kg. Ofte er de en variant af en stor varebil, og den slags biler vil Euro NCAP nu med den kendte  stjerne-vurdering gøre det interessant for bilfabrikanterne at gøre bilerne kompatible med trafikkens mindre biler. For at starte blødt har Euro NCAP sænket kravene til de store biler, så de først i 2014 skal have pointtal, der i dag er mindstekrav for at en almindelig personbil kan opnå de eftertragtede fem stjerner. Samtidig er testproceduren på flere punkter blevet tilpasset de store biler. Et problem med den hidtil anvendte kollisionsbarriere, der oprindelig er skabt til almindelige personbiler, har været at de tunge biler kørte dem flade og testresultatet vil derfor ikke kunne simulere en eftergivelig modpart. En ny barriere, der glidende tiltager i styrke ved forøget påvirkning er ved at blive udviklet i Frankrig.
Mere om tung-bil-testen HER 



11-5-2011:
Små/Store:
Sikre småbiler, men der er en grænse

Euro NCAP har gennem sine crashtests med 64 km/t mod en barriere animeret bilfabrikanterne til at gøre selv de små biler i stand til at klare en kollision, så personerne i bilen kan redde liv og førlighed, men med hensyn til hastighed er der en grænse. Se HER en video af en lille Smart, der rammer en betonklods med 100 km/t. Fra bil til skrot på et sekund, men dørene kan stadig åbnes og lukkes Havde der været passagerer i bilen, var de døde af indre kvæstelser.


Foto: Youtube

 


27-04-2012
Subaru-vrøvl om sikkerhed
Der skal nok være nogle aviser, som refererer en ny pressemeddelelse fra Subaru, hvor formålet tydeligt er at få læserne til at tro, at Subaru Legacy i en ny udgave nu opfylder Euro NCAPs 2012 test - den som vi har omtalt i artiklen herunder.
Subaru-importøren refererer en japansk JNCAP-test, der nu giver fem stjerner som topkarakter mod før seks. Og som er med i samarbejdet om en global NCAP-test.
Men den japanske test er ikke sammenlignelig med Euro NCAP-testen, f. eks. testes bilerne med hele fronten mod barrieren samt med cirka den halve front, som i Euro NCAP.
Har du lyst til at læse om den japanske test (på engelsk eller lad Google
oversætte til dansk), kan du KLIKKE HER  og se om du kan få hoved og hale på indholdet, eller du kan se vores oversigt over de andre NCAP-tests i verden -KLIK HER. Da Subaru Legacy blev testet af Euro NCAP i 2009 fik den fem stjerner, der ville ende på fire stjerner i dagens Euro NCAP-test. HER kan du se et detaljeret skema med markering af de enkelte bilers svage punkter, der på 2012-niveau ville gøre en femstjernet vurdering umulig.

 

28-08-2012
Det er ikke mere stjernerne, der sælger
For den almindelige bilkøber synes det som om antallet af sikkerhedsstjerner i Euro NCAP testen efterhånden er af mindre betydning.
I lyset af, at stort set alle biler opnår de maksimale fem stjerner er det jo stort set ligegyldigt, hvilken ny bil man ud fra en sikkerhedsvurdering vælger. Og endelig kan f. eks. en god eller dårlig vurdering af barnesikkerheden jo være uinteressant for, dem, der aldrig kører med børn i bilen.
Den basale sikkerhed vil på en ny bil i dag næsten altid være i orden, ikke mindst på grund af Euro NCAPs arbejde gennem de seneste femten år.
I perioden januar til og med juli i år er der tilsammen solgt knap 10.000 af de tre søster Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo. De har efterhånden  fået ESC, men kollisionssikkerheden er der ikke ændret på med 10,8 point ud af 16 mulige i frontaltesten blev det til ved testen i 2005. 
De tre ældre søstre kørte altså nyere konkurrenter med flere stjerner agterud på trods af, at de f. eks. ikke opnår fradrag i registreringsafgiften for femstjernet sikkerhed.

V


     

24-8-2010:
Verdensbanken bakker op
FIA Foundation, "pengetanken" bag bilklubbernes paraplyorganisation FIA (Fédération Internationale de l'Automobiles"), har indgået et udvidet samarbejde med Verdensbanken.
Verdens over mister 1,3 millioner mennesker livet og 50 millioner skades årligt ved trafikulykker. Det er især i lav- og middelindkomstlandene, der på trods af, at de kun har 48% af verdens registrerede biler, bærer 90% af ulykkerne. Tal, der i 2030 ventes at være steget til 2,4 millioner dræbte om året.
Dermed stiger trafikulykkerne op fra en nuværende niendeplads til en femteplads på verdensranglisten over ulykker.

"Commission for Global Road Safety" -
kommissionen for trafikulykker verden over og United Nations, de forenede nationer, har annonceret en aktivitetsrække fra 2011-2020 med det formål, at reducere ulykkestallet til det halve af det forventede i 2020. Bilerne skal bl.a. bygges mere sikre, men man vil også se på det, der sker før ulykken, som f. eks. biler, der selv kan bremse op for en pludselig opstået forhindring.
Allerede i 2006 lancerede Verdensbanken
sammen med FIA Foundation og seks andre verdensomspændende banker, en støttefunktion for en verdens-omspændende kamp mod trafikulykker. Med især sigte på at hjælpe de fattige lande til at indføre deres eget trafiksikkerhedsarbejde. I EU faldt antallet af dræbte i årene 2001-2009 med 30%. Bedst ligger Letland med minus 54%, trafikdrab, mens Bulgariens ulykker kun blev reduceret med 11%. I Danmark var faldet ifølge EU 30%, mens gennemsnittet for alle landene var 36%. Faldet i ulykkestallet ventes ifølge EU at accelerere til 40% i 2010.



 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 www. sikkerbil.dk © 2014
•  Mail:
info@sikkerbil.dk